Recensie: De gevallen koning (Elfhame #2) – Holly Black

Ook  De gevallen koning is weer een plaatje! Een mooie afbeelding onder de boekomslag, schutbladen met de kunst van Morgana0Anagrom, gekleurd boekblok die je tegemoet glinstert én een brief van Holly Black. Zo geeft de Nederlandse editie van De gevallen koning een mooi gevoel weer van het verhaal, dat Holly Black ons wil vertellen: vol faery magie, koninklijke personages en intriges waar niets is wat het lijkt.

‘Jude is erin geslaagd om Cardan, de koning van Elfhame, aan haar wil te onderwerpen. Voor een jaar en een dag is hij slechts een marionet, terwijl Jude over zijn koninkrijk heerst. Meer dan ooit moet ze het hoofd bieden aan hofintriges, wisselende bondgenootschappen en aan de slinkse Cardan, die tot alles in staat is om zijn macht terug te krijgen.

Dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude had kunnen vermoeden. Als ze zichzelf en haar familie in leven wil houden, zal ze de verrader moeten ontmaskeren en haar gevoelens voor Cardan in bedwang moeten houden. Terwijl Jude al haar sluwheid inzet om te overleven, tikken haar dagen op de troon onverbiddelijk voorbij.’

Het is noodzakelijk om het voorgaande boek De wrede prins te hebben gelezen, om het vervolgdeel te kunnen begrijpen. In De gevallen koning lijken de rollen omgedraaid; Jude lijkt als mens in een magische wereld de touwtjes in handen te hebben. Daarnaast bezit ze als één van de weinigen de mogelijkheid om te liegen en daarbij kan ze tegen faerybetoveringen. In het tweede deel van de Elfhame-reeks komt Jude voor flink wat nieuwe uitdagingen te staan, waarbij ze af en toe niet meer weet wie ze moet vertrouwen. Ook is er sprake van een haat-liefde verhouding tussen haar en Cardan, wat tot intrigerende en soms zelfs romantische situaties leidt. Mooi hierbij is dat Jude en daarbij de lezer ook meer te weten komt over de best wel schrijnende kindertijd van Cardan. Dit maakt hem als personage sympathieker en daardoor krijg je als lezer ook meer begrip voor de wisselende gevoelens die Jude heeft ten opzichte van Cardan.

Net als in De wrede prins is er in De gevallen koning veel ruimte voor de bijzondere wezens en de duistere magie dat Elfhame behelsd. Vooral ook het faeryfolk dat in het water leeft wekt veel interesse op. Er is een constant getouwtrek om macht en dingen die in het verleden gebeurd zijn, blijken nog extra belangrijk voor de toekomst. Er vinden binnen De gevallen koning ook diverse onverwachte plotwendingen plaats, waarbij Cardan zich vooral van een heel andere kant laat zien. Vooral het einde van het boek is hierin schrokkend en komt stiekem toch als een verrassing. Dit schept gelijk ook nieuwsgierigheid naar het vervolg en eveneens het laatste deel van de Elfhame-trilogie. De band tussen Jude en verschillende personages zoals Cardan, maar ook haar familie is complex met veel verraad en intriges. Zal ze in staat zijn als mens te overleven binnen een faery-wereld? Hierin vindt ook een mooie mix van mens en faery elementen plaats, wanneer een menselijk personage, onbekend met de faery’s, deze angstaanjagende wereld bezoekt. Dit levert een situatie op, wat je als lezer aan het denken zet over wanneer je te ver gaat in iets of iemand te beschermen.

Dit maakt van De gevallen koning een fijne en logisch vervolg op De wrede prins. Het boek van Holly Black smaakt naar meer, maar geeft daarnaast ook een beter te snappen beeld van de complexe relatie tussen Jude en Cardan. Het wordt steeds meer duidelijk dat deze personages meer zijn dat ze in eerste instantie laten blijken. De verbannen koning, het laatste deel van de trilogie zal in april in het Nederlands verschijnen.

Voor meer informatie over de kunst van Morgana0Anagrom: Morgana0anagrom (tumblr.com) De gelimiteerde versie van De gevallen koning is te verkrijgen via de website van de betere Nederlandstalige boekhandel. Auteur Holly Black is vooral bekend van haar kinder en jeugdfictie. Ze heeft naast de Elfhame trilogie ook diverse andere titels op haar naam staan.