Recensie: De Echoman – Sam Holland

Auteur Sam Holland heeft psychologie gestudeerd en altijd al een fascinatie gehad voor het slechte en het kwaadaardige in de mens. Het is daarom ook niet verrassend dat haar debuut De Echoman boordevol seriemoordenaars, gruwelijke scenes en duistere plotwendingen:

‘Jessica Ambrose is op de vlucht. Ze wordt verdacht van het in brand steken van haar woning, waarbij haar echtgenoot is omgekomen en haar dochtertje zwaargewond is geraakt. Haar enige hoop is de gewetenloze rechercheur Nate Griffin, die ervan overtuigd is dat ze onschuldig is. Samen proberen ze de ware toedracht van de zaak te achterhalen.

Wanneer er in korte tijd meer verdachte zaken en moorden plaatsvinden, staat de politie voor een raadsel. Dan ontdekken Jess en Nate een link tussen de misdaden: iemand kopieert de moordmethoden van bekende seriemoordenaars uit de geschiedenis. Ze openen de jacht op een dader die zij ‘de Echoman’ noemen en zijn vastberaden hem te stoppen. Maar de Echoman maakt zich alweer op voor een nieuw meesterwerk…’

Vanaf de eerste bladzijde is duidelijk dat De Echoman niet voor lezers met zwakke magen is. Er worden gruwelijke moorden beschreven met best veel details. De horrorfans kunnen hierdoor hun hart ophalen bij dit boek. Sam Holland heeft duidelijk veel kennis van zaken aangaande de verschillende moordenaars, want verschillende namen en hun bijbehorende moordmethoden en signatuur. Voor moorden die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, wordt door de auteur een mooie verbinding gelegd. Er worden door Sam Holland in De Echoman hints gegeven wie de moordenaar zou kunnen zijn. Maar zelfs wanneer de lezer dit zou kunnen raden, is het eind van het boek alsnog bizar en verrassend. Een heel passend slot voor de diverse plotwendingen en soms gruwelijke verhaallijnen die het boek rijk is.

In De Echoman heeft Sam Holland ervoor gekozen om het verhaal te laten vertellen door de verschillende belangrijke personages, waarbij Jess, Nate en Cara het meest aan het woord zijn. Hierdoor kost het in het begin even tijd om goed grip te krijgen op het verhaal. Alle drie de personages zijn overigens erg interessant om te leren kennen! Ze dragen allen hun eigen persoonlijke bagage met zich mee en zijn op hun eigen manier ‘beschadigd’. Maar juist daardoor weten ze elkaar ook te vinden en te ondersteunen. Hierdoor, maar ook door de heftige ontdekkingen die ze gaandeweg het verhaal doen, maken ze elk hun eigen persoonlijke ontwikkelingen door. Er is veel aandacht voor de psychologie achter gedragingen en bepaalde beslissingen die elk van de personages nemen. Dit maakt dat, bij een tweede leesbeurt,  nog veel ontwikkelingen en verbanden in De Echoman te ontdekken zullen zijn. En het einde van het boek is dermate op die manier geschreven dat er stiekem de hoop op een vervolg aangewakkerd wordt!

De Echoman verrast qua beschreven gruwelijkheden, plotwendingen, maar ook de psychologische ontwikkeling van de verschillende personages. Tot op het eind van het verhaal zal de lezer blijven gissen naar wat er nu daadwerkelijk aan de hand is.

Sam Holland studeerde psychologie en is gefascineerd in het slechte van de mensheid. Ze ontdekte haar passie voor lezen in de bibliotheek in uitstekend gezelschap van de boeken van Stephen King en Dean Koontz. Momenteel is ze fulltime schrijver. Haar debuut De Echoman verscheen in het Nederlands bij uitgeverij HarperCollins Holland.