Recensie: De Boekbinder – Bridget Collins

Het debuut van Bridget Collins ziet er alleen al uit als een plaatje. De Boekbinder is rijkelijk versierd met blaadjes en bloemen in de kleuren brons en donker paars en laten je daardoor in de boekhandel wel twee keer naar het boek omkijken. Dit geeft gelijk mooi de sfeer aan van het verhaal: de wereld van het boekbinden in het Engeland van voor de Industriële revolutie:

‘Emmett, een boerenzoon, gaat in de leer bij een boekbindster. Zij weet dat hij de aangeboren gave heeft om herinneringen van mensen te wissen en in een uniek boek vast te leggen. Een dergelijk boek kan zowel in goede als verkeerde handen vallen. Op een dag doet Emmett een verbijsterende ontdekking. In een kluis onder de werkplaats van zijn mentor ontdekt hij een boek met zijn eigen naam erop.’

De Boekbinder staat omschreven als een historisch roman, maar grappig genoeg leest het zo niet. Waarschijnlijk komt dit door de bijna magische elementen die het boek bevat. Bridget Collins beschrijft het boekbinden als een vermogen dat sommige mensen hebben om de herinneringen van anderen in een boek te vangen, waardoor de mensen deze, vaak pijnlijke herinneringen, vergeten. Klinkt in eerste instantie als de oplossing voor trauma’s en andere akelige herinneringen waar je liever niet meer aan wilt denken. Maar natuurlijk opent het ook mogelijkheden voor misbruik van dit soort gaven. Want wat als je als verkrachter het slachtoffer de verkrachting kon laten vergeten. Dit maakt dat De Boekbinder bijna post-apocalyptisch aanvoelt en verschillende actuele thema’s aanstipt, zoals verkrachting, homoseksualiteit, levensberoving, liefde en verdriet.

De Boekbinder is in drie delen opgedeeld en we beleven het verhaal zowel door de ogen van Emmett als door die van Lulian. Dit is een mooie keuze van auteur Bridget Collins, omdat je je als lezer dan goed kunt inleven in zowel degenen die weten wat er gebeurd is, als degenen die het vergeten zijn. De zoektocht naar de waarheid en informatie levert op, dat De Boekbinder niet weg te leggen is. En onder al deze elementen ligt een hartverscheurend liefdesverhaal van een liefde dat vooral in de tijd waar het boek zich afspeelt verboden was. Zowel Emmett als Lucian zijn complexe types, waar in eerste instantie moeilijk de vinger op te leggen is. Vooral Lucian kan met zijn stugheid en arrogantie vooral aan het begin wat negatieve gevoelens opleveren. Maar naarmate je hem en zijn achtergrond beter leert kennen, wordt hij steeds sympathieker.

De Boekbinder is een adembenemend en intrigerende historisch roman, vol magische en bijna futuristische elementen. Het verhaal zet je ook aan het denken en behandelt daarbij diverse actuele thema’s. Maar buiten dat is het boek ook een mooi en ook ergens wel tragisch liefdesverhaal, waardoor je als lezer helemaal in het verhaal gezogen wordt.

De Boekbinder is vlak na de Engelse versie, in het Nederlands verschenen bij Uitgever The House of Books. Het betekent het debuut voor Bridget Collins, die Engelse letterkunde studeerde aan Cambridge en daarbij een acteursopleiding aan de kunstacademie in London afrondde. Hopelijk is De Boekbinder de eerste van vele romans!