Recensie: Niemand – Neil Gaiman

Waar de een zich onderdompelt in kerstige feelgood, heeft de ander wellicht meer behoefte aan verhalen met een duister tintje. Uitgever Boekerij heeft hier mooi op ingespeeld en bracht in het najaar een nieuwe hardcover uitgave van Coraline en Niemand uit. Heerlijke duistere verhalen met een mooie boodschap en deze worden vergezeld door prachtige en rake tekeningen van Chris Riddell

‘Nim is een ongewone jongen, die op een ongewone plek woont: hij is de enige levende bewoner van een kerkhof. Als kind werd hij opgevoed door geesten, weerwolven en andere begraafplaatsbewoners. Zo leerde hij over de oude gewoonten in de tijden waarin zijn spookachtige beschermers leefden en heeft hij geleerd hoe hij zichzelf kan vervagen. Kan een door geesten opgevoede jongen de wonderen en verschrikkingen van de wereld van zowel de levenden als de doden wel onder ogen zien? En dan zijn er ook nog de demonen die noch bij de levenden, noch bij de doden horen…’

Wie smult van series zoals Wednesday zou zeker het boek Niemand open moeten slaan. Dit verhaal, uit de pen van Neil Gaiman, zit boordevol spoken, geesten, duistere figuren en andere bovennatuurlijke elementen. Het is een coming-of-age verhaal, waarin een jongen volwassen wordt in een wel heel bijzondere omgeving. Zijn vrienden staan namelijk met meer voeten in het hiernamaals, dan dat ze in de echte wereld staan. Aan de ene kant leert Niemand veel van deze bovennatuurlijke bewoners. Aan de andere kant blijven er altijd zaken, die heel lastig door een niet levend persoon aangeleerd kunnen worden. Voor Nim zelf is het op sommige momenten ook lastig te bepalen waar hij nou precies bij hoort. Dit levert soms ongemakkelijke maar ook inzicht gevende situaties op.

De verschillende personages zijn kleurrijk en tot de verbeelding sprekend. Elk van de ‘leraren’ die Nim iets probeert aan te leren, doet dat op geheel eigen wijze. De een leert dit aan met een wat harde hand en de ander op een meer avontuurlijke manier. Zo leert Nim vervagen en om te gaan met gruwels. Maar juist deze elementen kunnen de jongen juist beschermen tegen gevaar, van zowel de bovennatuurlijke als van de menselijke wereld. Het mooie is dat Nim hier wel zijn weg weet te vinden, zonder zijn menselijkheid te verliezen. Het einde van Niemand maakt Neil Gaiman erg passend door er een logisch en bevredigend slot aan het verhaal te breien. Niemand voelt hierbij als een mooie boodschap: ‘juist door omstandigheden anders te zijn, ben je wellicht beter bestand tegen de harde buitenwereld’. Dit alles wordt prachtig afgemaakt met als kers op de taart, de prachtige, bijpassende tekeningen van Chris Riddell, die het verhaal extra doen leven.

Niemand van Neil Gaiman is een boeiende coming-of-age verhaal met duistere elementen en bovennatuurlijke personages. Zeker een boek om meerdere malen te gaan herlezen. De prachtige tekeningen van Chris Riddell voegen hier echt iets aan toe.

Niemand verscheen samen met Coraline als nieuwe uitgave met een bedrukt boekblok en bijpassende tekeningen van Chris Riddell. De boeken van Neil Gaiman zijn gepubliceerd bij uitgeverij Boekerij.