Recensie: Alleen met jou – Angela Britnell

Angela Britnell heeft meerdere titels op haar naam staan, waarvan enkele op het punt staan om in het Nederlands te verschijnen, namelijk twee delen van de Nashville serie, Alle singles aan tafel en Een getuige uit duizenden. Grappig genoeg speelt in het al verschenen boek Alleen met jou, Nashville een grotere rol dan je zou verwachten, tijdens een reis langs de mooiste plekken van Europa…

Wat als je niet meer wilt doen alsof? Sarah is lerares in Cornwall en echt toe aan vakantie. Als ze op busreis door Europa gaat, ontmoet ze al snel Matt, een zakenman uit Nashville die dezelfde groepsreis heeft geboekt. Sarah baalt er nog steeds van dat haar ex haar bedrogen heeft en bedenkt een plan om hem jaloers te maken: zij en Matt doen de hele vakantie alsof ze een stelletje zijn en plaatsen allerlei verliefde foto’s op Facebook. Matt vindt het prima, want die heeft helemaal geen tijd voor een relatie of verliefd gedoe. Terwijl Sarah en Matt de mooiste plekken van Europa bezoeken en net doen alsof ze hevig verliefd op elkaar zijn, begint Sarah zich echter af te vragen of “doen alsof” nog wel genoeg voor haar is…’

Alleen met jou is met recht een boek te noemen, die net op het juiste moment verschijnt. Want al mogen we stiekem weer over vakantie dromen, de werkelijkheid zoals die geschetst wordt door Angela Britnell, ligt nog heel ver weg. En juist daarom is het zo fijn dat Alleen met jou zo’n heerlijk wegdroom gevoel geeft, want dat is juist waar je als lezer in een feelgood naar op zoek bent. Even dat moment van ontsnapping uit de realiteit. Vooral in het begin van het boek springt de auteur wat van de hak op de tak met betrekking tot personages en plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. Hierdoor moet je even wat in het verhaal komen. Dit vermindert op het moment waar de twee hoofdpersonages Sarah en Matt elkaar ontmoeten. Juist de spitse dialogen tussen deze twee zeer verschillende personages levert een fijne chemie op, wat Alleen met jou vanaf dat moment erg prettig leesbaar maakt.

Angela Britnell weet in Alleen met jou een herkenbare achtergrond van beiden personages te schetsen in het kader van liefdesverleden en werk. Dit zorgt voor veel herkenning waardoor Sarah en Matt nog meer tot leven komen. Hierbij is het natuurlijk niet te ontkennen, dat je als lezer stiekem wel weet hoe het verhaal zal aflopen. Maar de weg naartoe is ook wat waard, en vooral de ontwikkelingen tussen Matt en Sarah tijdens de reis, zullen de lezers overtuigen van hun liefde. Een mooie toevoeging hierbij is het plan van Sarah om in eerste instantie haar ex jaloers te maken. Dit geeft namelijk een onzeker randje aan Alleen met jou, wat zijn namelijk nu echt de gevoelens van beide personages? Ten slotte is het mooi gekozen door de Angela Britnell om het verhaal nog door te laten lopen na de vakantie. Wel blijft de lezer hier met een gevoel achter, of een ander einde niet meer had overtuigd. Want voor het gevoel gaan de gebeurtenissen allemaal wat vlug.

Alleen met jou is een fijne feelgood, die vooral uitblinkt in het uitdragen van het vakantiegevoel, dat we in de huidige tijd allemaal zo missen. Ondanks het slot van het boek, wat een beetje vlug aanvoelt, weet Angela Britnell de liefde tussen de twee hoofdpersonages en vooral hun verschillen en ontwikkeling hierin overtuigend neer te zetten.

Alleen met jou is het meest recente boek van Angela Britnell en verscheen bij uitgever Choc Lit NL, een samenwerking tussen Dutch Venture Publishing en Tinteling Romance. Nieuwsgierig geworden naar andere boeken van deze uitgever: Choc Lit NL – onweerstaanbaar lekkere feelgood