Recensie: Wild – Harlan Coben

Een gevonden jongen in de bossen, een succesvolle advocaat, een verdwenen getraumatiseerd meisje en een extreem rijke familie, die denken dat ze alles kunnen maken. Het nieuwste boek van Harlan Coben, Wild heeft absoluut indrukwekkende personages in het vizier.

‘Dertig jaar geleden werd er een kind gevonden in de bossen, een kleine jongen. Hij was volkomen verwilderd en had geen idee wie hij was of hoe hij in de bossen terecht was gekomen. De naamloze jongen werd Wilde gedoopt.                                                                  Nu is er weer een kind verdwenen, Naomi Pine, maar niemand is er zeker van of het meisje niet gewoon een soort uit de hand gelopen verstoppertje speelt. Zelfs haar eigen vader lijkt zich niet al te veel zorgen te maken. Maar strafrechtadvocate Hester Crimstein vraagt zich af of er niet iets duisterders aan de hand is. Haar kleinzoon weet te vertellen dat Naomi vreselijk werd gepest op school en naarmate ze steeds meer verhalen van hem hoort, wordt Hester alleen maar bezorgder. Ze belt Wilde, die met zijn militaire achtergrond en grote kennis van veiligheidsnetwerken vast wel weet wat hij moet doen. Maar zelfs Wilde kan Naomi niet -vinden. Als er na vier dagen vertwijfeld zoeken per post een vinger wordt bezorgd, weet -Wilde dat het vermeende verstoppertje spelen in een geheel nieuwe, verontrustende en -mogelijk gruwelijke fase is beland.’

Alleen Wilde op zichzelf is al een bijzonder hoofdpersonage; Als jong kind gevonden in de bossen, met uitstekend nachtzicht, maar het onvermogen om langdurige menselijke relaties aan te gaan. Hij leeft het liefst alleen totdat zijn peetkind Matthew bij hem aanklopt voor hulp om een verdwenen klasgenoot. Maar er blijkt veel meer aan de hand, wat betekent dat Wilde uit zijn comfortzone moet treden. Naarmate het verhaal vordert ontdekt de lezer steeds meer bijzondere elementen aan hem. Zijn manier van relaties aangaan en zijn woonomgeving bijvoorbeeld. Maar juist het verleden van Wilde maakt dat hij net even wat anders naar de zaken kijkt dan de mensen uit zijn omgeving. Wilde maakt in Wild een sterke en mooie ontwikkeling door wat al te merken is aan de band die hij ontwikkeld met zijn gelijke, maar het passende slot van Wild toont dit gegeven pas echt goed.

Harlan Coben wordt wel de koning van de plottwists genoemd, en dat is in Wild zeker weer het geval. Soms ook wel iets te veel plottwists, waardoor je goed je aandacht bij de gebeurtenissen in het verhaal moet houden. Mooi hierbij is wel dat Harlan Coben op zo’n manier kan schrijven, dat zaken die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben, in verband met elkaar lijken te staan. En dit is een geweldige eigenschap voor een auteur, omdat je zo je lezers constant op het verkeerde been kunt zetten. Wild blijft hierdoor constant spannend. En door het veelvuldig gebruik van dialogen en de korte hoofdstukken vlieg je voor je gevoel door het verhaal heen. Je beleeft hierbij het verhaal door de ogen van verschillende personages, waardoor je het verhaal echt driedimensionaal beleeft. Ten slotte wordt er binnen het boek verschillende actuele en bijzondere thema’s besproken, zoals pesten, challenges, rijkdom en het opgroeien in een niet alledaagse omgeving. Dit soort thema’s zal een breed publiek aanspreken.

Wild is een boeiend en spannend verhaal vol intrigerende hoofdpersonages en interessante thematiek. De diverse plottwist houden het vaart en je aandacht bij het verhaal, maar zullen je soms ook doen duizelen. Het passende en mooi gekozen slot van Wild laat een mooie persoonlijke ontwikkeling zien van één van de belangrijkste personages.

Harlan Coben heeft al vele bestsellers op zijn naam staan. Momenteel wordt via Netflix zijn boek The Strangers uitgezonden. Zijn nieuwste titel Wild is net als verschillende van zijn voorgaande boeken in het Nederlands verschenen bij uitgeverij Boekerij.