Recensie: Ondergronds – Lidewij Martens

De Noord-Zuid lijn is op zichzelf al een geweldig onderwerp voor een thriller. Deze snelle metrolijn is een zegen voor de één, maar een vloek voor de ander. Aan de ene kant is het prettig om een snelle directe verbinding te hebben van bijvoorbeeld je werk in Noord, naar je opleiding in Zuid. Ook betekende deze metro het verloren gaan van veel lokale busverbindingen, waardoor voor een aantal Amsterdammers het juist complexer werd om van A naar B te komen. Al deze meningen rondom de nieuwe metrolijn levert dus een toegankelijke basis op voor een spannend verhaal.

‘Dat Flo maar één meter zesenvijftig lang is, maakt haar gedrevenheid als rechercheur alleen maar noodzakelijker. Maar zelfs zij tast in het duister als er op elk station van de binnenkort te openen Amsterdamse Noord/Zuidlijn een gruwelijke moord wordt gepleegd. Er lijkt een verband te bestaan, maar elke aanwijzing leidt naar een andere dader.
Kenden de slachtoffers elkaar? Flo begint te vermoeden dat iemand een heel gevaarlijk spel speelt waarbij ook zij, haar zoon en haar trouwe hond Hunter doelwit zijn…’

Vooral wanneer je in Amsterdam woont en werkt en je dagelijks in het metronetwerk van Amsterdam werpt, dan is dit boek een feest van herkenning. De verschillende metrolijnen, de stations van de Noord-Zuidlijn en de veren van het GVB, het komt allemaal aan bod in Ondergronds. Waar Lidewij Martens in haar nieuwste boek goed over heeft nagedacht, is de hoofdstukindeling. Elk hoofdstuk van Ondergronds correspondeert met een halte van de Noord-Zuid lijn. Daarnaast is er duidelijk een keuze gemaakt voor een heel eigen personage. Rechercheur Flo Berge is namelijk klein van stuk, maar groots in haar optreden, door haar felle manier van optreden. Ook gaat ze eigenlijk het huis niet uit met haar kenmerkende hoed en haar hond Hunter. Juist deze felle en unieke eigenschappen ten opzichte van andere personages, maakt dat Flo toegankelijk is en snel in het hart van de lezer gesloten zal worden.

Lidewij Martens schuwt details niet en voert de lezer vele puzzelstukjes door moorden die op ingenieuze wijze in elkaar verweven zijn. Mooi is dat het motief van de dader ook verbonden is aan het persoonlijke leven van Flo. De spanning wordt, door de vele details en de namen van de hoofdstukken die een metrostation voorspellen, goed opgebouwd. Wel had de auteur gevoelsmatig iets eerder in Ondergronds kunnen beginnen met hints met betrekking tot de dader en het motief. Nu voelde het eind van het boek wat plotseling en minder logisch aan. Storend is dit niet direct, omdat je als lezer duidelijk merkt dat Lidewij Martens gegroeid is ten opzichte van haar vorige boek Steigereiland. Je merkt namelijk dat er nog meer nagedacht is over de onderlinge verbondenheid tussen de verschillende personages en details.

Ondergronds laat zien dat Nederland met Lidewij Martens een sterke thrillerschrijfster rijk is. Kleurrijke personages en veel details en gebeurtenissen die als puzzelstukjes in elkaar vallen. Er wordt ten slotte door de auteur goed gebruik gemaakt van recente gebeurtenissen, zoals de komst van de Noord-Zuid lijn.

Lidewij Martens is een auteur, maar schrijft daarnaast ook scenario’s voor series, zoals Baantjer en Flikken Maastricht. Net als Steigereiland verscheen Ondergronds bij Uitgeverij HarperCollins Holland. Verkrijgbaar als ebook en papieren uitgave bij de betere online boekhandel.