Recensie: Duistere zaken – Stephen King

Stephen King gaat qua leeftijd richting de 80 jaar, maar lijkt qua inspiratie nog steeds niet te zijn uitgeschreven. Jaarlijks levert hij wel een vuistdikke thriller af en dit jaar is Duistere zaken aan de beurt. Een bundel vol verhalen van wisselende lengtes over de meest uiteenlopende zaken.

Twee getalenteerde rotzakken’ onderzoekt het lang verborgen geheim van twee gelijknamige heren en hoe zij aan hun vaardigheden kwamen. In ‘Danny Coughlins nare droom’ zet een korte en onverwachte psychische flits tientallen levens op zijn kop – dat van Danny het meest van allemaal. In ‘Ratelslangen’, een vervolg op Cujo, reist een rouwende weduwnaar naar Florida voor een dringend verzoek, maar krijgt in plaats daarvan een onverwachte erfenis – met een venijnig addertje onder het gras. In ‘De dromers’ reageert een zwijgzame Vietnamveteraan op een vacature en ontdekt dat sommige uithoeken van het universum het beste onontdekt kunnen blijven. En ‘De antwoordman’ stelt de vraag of voorspellingen een voor- of nadeel zijn en herinnert ons eraan dat een enorm tragisch leven nog steeds betekenisvol kan zijn.

Kings vermogen om te verrassen, verbazen en zowel angst als troost te brengen blijft onovertroffen. Elk van deze verhalen kent spanning, vreugde en mysterie – elk verhaal voelt iconisch. Jij houdt van duistere zaken? Stephen King ook.’

Stephen King heeft de gave om elk verhaal op een normale manier te beginnen. Dat wil zeggen verschillende soorten hoofdpersonages van alle lagen van de bevolking, verschillende leeftijden en levensfasen. Zoals een kind dat gepest wordt op school of een man die van zijn pensioen wil gaan genieten. Maar het zou geen Stephen King verhaal zijn, als er iets eigenaardigs zou gebeuren. En juist het mooie aan dit gegeven is dat het van alles kan zijn; aliens, een bovennatuurlijke kinderwagen, plotselinge talenten, geesten of nare dromen. In het ene verhaal neemt Stephen King de tijd om tot zijn conclusie te komen en weet hij de suspense op een sterke manier op de bouwen. Maar op andere momenten legt hij al in een tiental bladzijden zijn kaarten op tafel.

In Duistere zaken is al het bovenstaande te vinden. En Stephen King zou Stephen King niet zijn als hij in de verhalen niet diverse ‘easter eggs’ naar zijn eerdere boeken en verhalen zou verstoppen. Zoals verwijzingen naar plaatsen en gebeurtenissen die een belangrijke rol spelen in zijn boeken. De verhalen hebben hierin eveneens een Amerikaanse vibe, wat bijvoorbeeld te merken is aan de rol voor reptielen als slangen en krokodillen. En ten slotte heeft natuurlijk de afgelopen tijd een rol gespeeld in King zijn verhalen door middel van diverse verwijzingen naar mondkapjes en de pandemie.

Stephen King heeft het weer voor elkaar gekregen om een vuistdikke thriller vol verhalen te schrijven die van begin tot eind weten te boeien. Geen enkel verhaal is hetzelfde en de auteur weet verschillende horrorelementen en herkenbare personages te combineren tegen een typisch Amerikaanse achtergrond.

Stephen King heeft in Nederland al bij diverse uitgevers gezeten, maar momenteel publiceert hij bij uitgeverij Boekerij. In de omslag van Duistere zaken zit iets bijzonders verwerkt. Het boek is verkrijgbaar bij de Nederlandstalige boekhandel en webshop.