Recensie: Koninginnen (Three Dark Crowns #1) – Kendare Blake

Wanneer je naar het aanbod op de young adult markt kijkt, is het aanbod dat zich richt op koninginnen en prinsessen best groot. Denk hierbij aan boeken van Richelle Mead, Kendare Blake, Laura Sebastian en Erika Johansson. Zijn deze afzonderlijke series daadwerkelijk een toevoeging? Of beginnen de reeksen steeds meer op elkaar te lijken?

Omslag
‘Three Dark Crowns’, de Engelse variant van Koninginnen is al even uit en er is inmiddels zelfs al een derde deel in de serie verschenen. In Nederland verscheen het eerste deel onder de titel Koninginnen bij HarperCollins. Deze editie heeft al gelijk een opvallend kenmerk, namelijk de omslag van het boek, die in het oog springend licht is in vergelijking met de omslagen van de Engelse variant. De donkere afbeelding met de bloedrode rozen levert een mooi contrast op met de witte achtergrond. Het boek trekt hierdoor gelijk de aandacht en geeft een goed beeld van de sfeer van het verhaal.

Inhoud
Drie koninklijke zusjes, maar op de troon is maar plaats voor één koningin…

Op het eiland Fennbirn wordt elke generatie een drieling geboren – drie koninginnen, alle drie erfgenaam van de troon en alle drie in het bezit van een bijzondere kracht.
Mirabella kan met een knip van haar vingers vlammen doen oplaaien en hevige stormen ontketenen. Katharine kan zonder blikken of blozen het dodelijkste gif doorslikken zonder ziek te worden, en Arsinoe, zo gaat het gerucht, kan de mooiste bloemen laten bloeien en wilde leeuwen temmen met één enkele blik.
Maar aangezien er maar één van hen gekroond kan worden, moeten de zussen de strijd met elkaar aangaan. Op de nacht van hun zestiende verjaardag, begint het gevecht. En dat is niet zomaar een spelletje, maar een gevecht op leven en dood…

Magische en menselijke zaken
Het onderwerp van het boek is gelijk heel interessant. Een geboren drieling, met elk hun eigen magische krachten, die het tegen elkaar op moeten nemen om de troon te veroveren. Want er is immers maar plaats voor één. Daarnaast is het gevecht om de troon een onderwerp dat we natuurlijk al veelvuldig hebben gezien in andere fantasyreeksen, zoals bijvoorbeeld de Game of Thrones van George R.R. Martin. Wel is het zo dat Koninginnen zich echt richt op een young adult lezers. Door het introduceren van een drieling met magische krachten levert dit net een wat andere strijd op.

Aan de andere kant blijven de hoofdpersonages wel jong volwassenen, waardoor de resterende problemen waar ze tegenaan lopen, heel herkenbaar is. Het geaccepteerd willen worden door familie, de zoektocht naar zichzelf en het ervaren van (eerste) liefdes. Dat zijn eigenlijk de onderwerpen, die we in andere, niet perse fantasygerelateerde, young adult boeken tegenkomen. En juist deze onderwerpen maakt dat de verschillende hoofdpersonages heel herkenbaar zullen zijn voor de lezers.

Wel moet Kendare Blake uitkijken dat ze door de nadruk te leggen op menselijke zaken zoals de zoektocht naar acceptatie en liefde, niet andere belangrijke aspecten, zoals het opbouwen van een intrigerende en veelbelovende wereld, waar ze in Koninginnen al een mooi begin mee maakt. Juist de verschillende bijzondere gaven die de meisjes hebben en het verleden hiervan, maakt Koninginnen juist zo interessant in vergelijking met het al grote aanbod in dit genre. Hopelijk weet zij dit in de vervolgdelen verder uit te bouwen. In de Engelse taal zijn er inmiddels al drie delen en enkele novella’s verschenen. Harper Collins gaat ook het tweede deel vertalen, met de titel Duistere Troon. Dit boek zal eind april in de Nederlandse boekhandels liggen.

Beoordeling: 7,5

Koninginnen is geschreven door Kendare Blake, en het eerste deel in de Three Dark Crowns serie. Harper Collins Young Adult is verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling van dit boek, Verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel en webwinkel.