Recensie: Het meisje onder de boom – Sara Blaedel

In oktober nadert Halloween en dit is gelijk het moment om griezelig leesvoer op te pakken. De omslag van Het meisje onder de boom van Sara Blaedel trekt hierdoor gelijk de aandacht, door de duistere kleuren en de afbeelding van een kever. Deze afbeelding geeft gelijk de duistere sfeer weer van het boek, maar weet daarnaast op te vallen tussen de andere net verschenen thrillers.

‘Op het eiland Bornholm wordt het lichaam gevonden van Susan, die in 1995 vermist raakte tijdens een schoolreis. Journaliste Camilla Lind gaat op bezoek bij Pia, die op school heeft gezeten met Susan. Maar Pia blijkt diezelfde ochtend zelfmoord te hebben gepleegd.
Hoofdinspecteur Louise Rick is met haar gezin op sabbatical als ze hoort dat haar broer zelfmoord heeft proberen te plegen nadat zijn vrouw Trine hem heeft verlaten. Louise reist gelijk terug naar huis en gaat zoek naar Trine. Tussen haar spullen vindt ze een foto met daarop Pia, Trine en Susan, tijdens dezelfde schoolreis.’

Het meisje onder de boom is het tiende deel uit de Louise Rick serie, maar zonder voorkennis van de eerdere delen, is het verhaal wel te volgen. Dit kan komen, doordat de voorgaande negen boeken drie trilogieën vormden, waardoor er binnen drie boeken een afgerond verhaal plaatsvond. Sara Blaedel laat het verhaal afwisselend plaatsvinden tussen journalist Camilla en hoofdinspecteur Louise. Voor Louise worden de zaken binnen Het meisje onder de boom wel erg persoonlijk wanneer het haar eigen broer in levensgevaar brengt. Beide personages zijn intrigerend, maar je leert ze binnen dit boek niet geheel kennen. Van Louise kom je te weten dat ze recent haar relatie verbroken heeft, maar niet precies hoe deze relatie ontstaan is en bij Camilla wordt er gehint op een complexe relatie met haar vader, maar wordt niet geheel duidelijk hoe dit zit. Vermoedelijk dat dit in de voorgaande negen delen van serie aan bod is gekomen? Mooi is wel dat Sara Blaedel de personages elkaar laat helpen, terwijl je juist vaak in thrillers ziet dat de politie en de journalistiek vaak lijnrecht tegenover elkaar staan.

Naast bovengenoemde personages blikt Sara Blaedel ook terug naar de gebeurtenissen tijdens de schoolreis. Door dit verhaal ga je als lezer steeds weer anders kijken naar de gebeurtenissen en wie verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de moord. De kever op de boekomslag speelt een daadwerkelijk grote rol in Het meisje onder de boom doordat deze bij de dood betrokken zijn, maar ook een onderwerp van fascinatie bij één van de personages, namelijk Mona. Juist de betrokkenheid van insecten geeft het boek een flinke dosis lugubere horror. Dit wordt nog versterkt doordat de lezer wordt meegenomen in de laatste uren voordat het meisje sterft. Pas aan het eind van Het meisje onder de boom wordt duidelijk wat er precies die bewuste nacht gebeurd is. Daardoor blijft het boek tot op het eind spannend. Combineer dit met een prettig leesbare en toegankelijke schrijfstijl wat maakt dat je door wilt blijven lezen. Je merkt hierbij dat Sara Blaedel zelf in deze omgeving is opgegroeid, door de verschillende details van de omgeving die ze in Het meisje onder de boom heeft verwerkt.

Het meisje onder de boom laat zien dat Deense thrillers qua spanning en kwaliteit zeker net onderdoen in vergelijking tot bovenbuurman  Zweden en Noorwegen. Lugubere elementen, flink wat de puzzelen voor de lezer en een fijne schrijfstijl maakt het boek spannend tot de laatste bladzijde. Wel is het raadzaam om wat achtergrondinformatie over de hoofdpersonages in het boek op te nemen, omdat het een tiende deel in een serie betreft.

Beoordeling 8/10

Van oorsprong is Sara Blaedel journalist en was werkzaam bij de Deense televisie. In 2004 bracht ze haar eerste misdaadroman uit en ontving hiervoor de debuutprijs van de Deense Academie voor Misdaadschrijvers. Haar boeken zijn erg populair in Denemarken en in Nederland zijn ook enkele titels verschenen. Haar nieuwste boek Het meisje onder de boom verscheen afgelopen week bij uitgever The House of Books.