Recensie: Het Dilemma – B.A. Paris

Hoever zou jij gaan om de liefde van je leven nog een paar gelukkige uren te laten beleven. Zou je nog even wachten met het verschrikkelijke nieuws? Of ben je het liefst gelijk eerlijk? In B.A. Paris haar nieuwste boek Het Dilemma staat Adam voor deze verschrikkelijke keuze. Is wat hij uiteindelijk beslist wel zo verstandig?

‘In Het dilemma van B.A. Paris geeft Livia een groot feest ter gelegenheid van haar veertigste verjaardag. Ze droomt er al van sinds haar bescheiden bruiloft, jaren geleden. Iedereen die ze liefheeft zal op het feest aanwezig zijn, behalve dochter Marnie, die in het buitenland studeert. Stiekem is Livia opgelucht dat Marnie niet kan komen. Ze moet haar echtgenoot Adam iets vertellen over hun dochter, een geheim dat ze heeft ontdekt, maar ze wacht totdat het feest voorbij is zodat hun geluk niet wordt verstoord. Adam wil dat alles perfect is voor Livia en heeft vliegtickets voor Marnie gekocht, zodat ze als verrassing aanwezig kan zijn. Op de dag van het feest krijgt hij vreselijk nieuws. Hij moet het eigenlijk aan Livia vertellen, want hoe kan het feest nu doorgaan? Maar Livia ziet er zo gelukkig uit en de gasten kunnen er ieder moment zijn…’

Het eerste hoofdstuk van Het Dilemma voert B.A. Paris de spanning gelijk flink op. Een motorrijder, die de snelheid flink overschrijdt, en zijn dochter waar iets gigantisch mis mee is. Dit schept gelijk nieuwsgierigheid; wat is er gebeurd? Waarom is deze man zo van streek. Op dat moment springt het boek een dag terug in de tijd en ontvouwt zich langzamerhand het verhaal van een man dat een tragische beslissing moet maken. En vanaf dat moment zit de spanning meer in de vragen wat er aan de hand is en hoe dit af zal lopen. Zowel Livia als Adam zijn toegankelijk beschreven, waarbij B.A. Paris ook aandacht besteedt aan de relatie tussen ouder en kind. De lezer leert hierin vooral Livia goed kennen, voor wie het feest een verrassend belangrijk element is in haar leven. Sommige andere personages, zoals Marnie, had je als lezer wel beter willen leren kennen. Waarom heeft ze bepaalde beslissingen zo gemaakt? Wel jammer dat je hier in Het Dilemma niet echt achter komt.

In de loop van het verhaal wordt het duidelijk dat Het Dilemma een net wat andere inrichting inslaat, wanneer dit vergeleken wordt met B.A. Paris haar eerdere boeken Achter gesloten deuren, Gebroken en Breng me terug. Waar deze boeken vooral omschreven worden als een thriller, heeft Het Dilemma meer een tragisch dramatische inslag als dat van een roman. Hierdoor zouden de lezers van de boeken van B.A. Paris van het eerste uur wel teleur kunnen stellen. Wel zullen deze lezers juist blij verrast kunnen worden. Zowel Adam als Livia komen in Het Dilemma achter verschrikkelijk nieuws met betrekking tot hun dochter Marnie. Het fascinerende hieraan is dat beiden op hun eigen manier besluiten om niets aan de ander te vertellen. Met ongemakkelijke en soms pijnlijke momenten tot gevolg. Is het in dit geval beter geweest als ze gelijk eerlijk tegen elkaar waren geweest? Of is deze bescherming tot elkaar juist goed geweest. Dit levert een heel herkenbaar verhaal op met vragen waar iedereen in zekere mate weleens mee worstelt.

Het Dilemma van B.A. Paris is een bijzondere nieuwe weg voor B.A. Paris. Want vergeleken met haar eerdere boeken heeft dit verhaal meer elementen van een tragische, dramatische roman. Dit zal thrillerfans van het eerste uur haar niet direct in dank afnemen. Wel zet deze auteur met Het Dilemma een mooi, verdrietig en herkenbaar verhaal neer, wat je als lezer aan het denken zet.

B.A. Paris heeft in verschillende landen gewoond, waaronder Engeland en Nederland. Momenteel is ze samen met haar man een talenschool gestart in Frankrijk. Er staan inmiddels verschillende titels op haar naam: Achter gesloten deuren, Gebroken en Breng me terug. Alle boeken verschenen in papieren en digitale vorm bij Uitgever Ambo Anthos. Verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.