Recensie: Het begin (De Bron #1) – Nora Roberts

Nora Roberts heeft vele boeken op haar naam staan, waaronder romans met een vleugje magie. Met haar nieuwe serie, waarvan Het begin het eerste deel is, slaat de auteur toch een iets andere weg in, wat we van haar gewend zijn. Namelijk de weg van horrorelementen en postapocalyptische zaken. Kan Nora Roberts, die al zoveel boeken op haar naam heeft staan, ons nog steeds verrassen?

‘Het begon allemaal op oudjaarsavond.
De ziekte kwam plotseling en verspreidde zich snel. De angst verspreidde zich nog sneller. Binnen een paar weken viel alles uiteen: het elektriciteitsnet haperde, de overheid en rechtsstaat vielen om, en meer dan de helft van de wereldbevolking was dood.
Waar orde was, is nu chaos. Waar de macht van wetenschap en technologie afbrokkelt, komt magie in hun plaats. Soms goede, zoals de magie die Lana Bingham gebruikt in de loft waar ze met haar geliefde Max woont. Soms ondenkbaar kwade magie, die overal kan huizen – om de hoek, in stinkende tunnels onder de rivier – of in degenen van wie je het meest houdt.
Met niemand om te vertrouwen behalve elkaar, ontvluchten Lana en Max het vernielde New York. Ze zijn niet de enigen. Over het hele land proberen reizigers naar het westen te vluchten. Maar in een wereld van overlevenden waar iedere vreemde een vriend of vijand kan zijn, weet niemand precies waar ze naartoe vluchten, of waarom. En er wacht hen een doel dat hun levens, en de levens van alle overlevenden, voorgoed zal veranderen.
Het einde is gekomen. Nu gaat het beginnen.’

Het antwoord is simpelweg ja. Het begin start als een sterke postapocalyptische horror, door een geheimzinnig virus, die een groot deel van de mensheid uitroeit. Nora Roberts zoemt hier in op verschillende (groepen van) mensen, die bezwijken aan het virus, magische krachten krijgen of de ziekte ternauwernood overleven. Maar niet alleen het virus is een probleem, juist ook andere mensen, die bijvoorbeeld dronken worden van de macht, zijn juist ook een gevaar. Dit soort situaties doet erg denken aan televisieseries, zoals de The Walking Dead, waar ook veel aandacht besteed wordt aan het goede en het slechte in de mens. En juist deze elementen zorgen ervoor dat het verhaal gaat leven en nergens ongeloofwaardig wordt. De auteur speelt hier namelijk ook met magische krachten, waar je dan moet denken aan feeën, heksen en gedaanteverwisselaars, vergelijkbaar met het werk van Deborah Harkness en Anne Bishop.

Nora Roberts omschrijft de verschillende persoonlijkheden op zo’n manier, dat je erg meeleefd, vooral ook met degenen die uiteindelijk sterven door het virus. De schrijfstijl is prettig, beschrijft vele elementen, zonder dat de spanning beïnvloed wordt. Je wil als lezer constant doorlezen, omdat je benieuwd bent wie het overleeft en wie niet. En kunnen de overlevers een veilige haven vinden? Ondanks het wel logische verloop van het verhaal, heeft de schrijver diverse onverwachte wendingen ingebouwd. De grootsts zit wel aan het eind, waardoor je denkt te weten hoe het boek gaat aflopen, je helemaal bij het verkeerde eind hebt. Ondanks dat het boek verschillende personages bevat, is dit niet storend en kun je de verschillende persoonlijkheden goed uit elkaar houden. De omslag van het boek heeft een duistere schoonheid en is in typische Nora Roberts stijl gegoten.

Concluderend heeft Nora Roberts ons met dit boek enorm verrast en zal ze behalve haar eigen fans ook thriller en horror fans aan gaan trekken. Het boek bevat boeiende personages, veel spanning en veel fantastische elementen. Gelukkig is Het begin een eerste deel van een serie. Hopelijk ligt het vervolg snel in de boekhandels!

Beoordeling: 9 ½

Nora Roberts heeft vele romans op haar naam staan. Het begin  is één van haar eerste boeken die een post apocalyptische/horror wending neemt en is het eerste deel van een serie. Haar boeken worden in Nederland uitgegeven bij Uitgeverij Boekerij.