Recensie: Zilveren Vleugels – Camilla Läckberg

Zilveren Vleugels is een duidelijk vervolg op Gouden Kooi en past qua vormgeving helemaal bij het eerste boek. Alhoewel het boek een vervolg is, geeft auteur Camilla Läckberg voldoende informatie, zodat lezers die nog niet bekend zijn met hoofdpersonage Faye, haar verhaal wel kunnen volgen.

‘Net als Faye begint te denken dat de rust in haar leven is teruggekeerd, wordt ze plotseling weer in het nauw gedreven. Ze is in het buitenland een heel nieuw leven begonnen; haar ex-man Jack zit in de gevangenis en haar bedrijf Revenge is waanzinnig succesvol. Maar vlak voordat Revenge in de VS gelanceerd gaat worden, wordt het bedrijf serieus bedreigd en is Faye gedwongen naar Stockholm terug te keren. Met de hulp van een zorgvuldig geselecteerd team van vrouwen, gaat ze de strijd aan om haar bedrijf veilig te stellen – en om zichzelf en degenen die ze liefheeft te beschermen.’

Faye is een duidelijk sterke persoonlijkheid die haar zaakjes goed voor elkaar wil hebben. Dit heeft ze in principe ook met haar bedrijf Revenge, dat is opgezet uit wraak op haar ex-man. De symboliek hiervan is door Camilla Läckberg mooi verweven in Zilveren Vleugels. Daarbij leert de lezer meer over het best heftige verleden van Faye, door middel van terugblikken verweven als losse hoofdstukken in het verhaal. Deze brokjes van informatie leren ook hoe Faye is geworden zoals ze nu is. Een mooie plottwist hierbij is dat Faye een creatieve manier heeft om haar bondgenoten te kiezen en mensen hierbij als pionnen moeiteloos tegen elkaar uitspeelt. De karakter Faye komt af en toe heel hard en meedogenloos over, maar haar vertrouwen in een man die ze pas net heeft ontmoet, laat zien dat Faye zeker ook een kwetsbare en gevoelige kant heeft. Het spreekt haar hoop uit over een beter leven.

De spanning in Zilveren Vleugels is sterk opgebouwd door de bedreiging op Faye haar bedrijf, wat steeds meer een persoonlijke bedreiging blijkt te zijn. Door de korte hoofdstukken, afwisselend tussen heden en verleden maakt dat het boek heel gemakkelijk wegleest. Hoe persoonlijk de dreiging is blijkt vooral aan het eind van Zilveren Vleugels. Het boek eindigt namelijk met een cliffhanger, wat duidelijk laat zien dat er in ieder geval nog een derde deel gaat komen. Wat wel opvalt aan Zilveren Vleugels zijn de vrij expliciete seksscenes. Wil Camilla Läckberg hiermee laten zien dat haar hoofdpersonage heel geëmancipeerd is of juist hiermee ervoor zorgen dat Zilveren Vleugels naast thriller ook romantische elementen heeft. Wel is deze verhaallijn heel karakteristiek voor de persoonlijkheid van Faye, zoals Camilla Läckberg haar in Zilveren Vleugels beschrijft. Ten slotte is de titel van Zilveren Vleugels goed gekozen in relatie tot het verleden van Faye. Hoe zal het verhaal van Faye verder gaan in het derde deel, wanneer ze echt wordt geconfronteerd met haar verleden?

Zilveren Vleugels is een overtuigend en duidelijk vervolg op Gouden Kooi en laat duidelijk zien dat er in ieder geval nog een derde deel zal volgen. De spanning in het boek is goed opgebouwd door de korte hoofdstukken en de wisseling tussen het heden en het verleden van Fay, met duidelijk romantische elementen. Een aanrader voor liefhebbers van Karen Rose en Sandra Brown.

Auteur Camilla Läckberg is van oorsprong econoom, maar als auteur bekend geworden om haar serie over Erica Falck en Patrik Hedström. Verschillende van haar boeken zijn inmiddels verfilmd. De boeken over Fay zijn Gouden Kooi en Zilveren Vleugels, gepubliceerd in het Nederlands door uitgever House of Books (Overamstel uitgeverij).