Recensie: Ga als een rivier – Shelley Read

Wie kent ze niet? Slogans als Tiktok made me buy it of Dit is een boek dat je gelezen moet hebben! of Voor liefhebbers van… ?Er bestaan diverse boeken, die ruim voor verschijnen al ontzettend gehypt worden. Ga als een rivier, het debuutroman van literatuurdocent Shelley Read is zo’n boek. Maar bij dit boek moeten we toch wel stiekem gaan toegeven dat de redenen waarop deze titel bejubeld wordt, op waarheid berust is…

‘Colorado, 1948. Op een koele herfstochtend loopt de zeventienjarige Victoria Nash naar haar dorp met een gammele wagen vol perziken uit het late seizoen. Als ze een kruispunt nadert, vraagt een jongeman haar de weg. Ze kan hem negeren en snel doorlopen. Maar dat doet ze niet. Net zoals een enkele regenbui de oevers van een rivier kan uithollen en haar loop kan veranderen, zo zal de toevallige ontmoeting Victoria’s wereld op zijn kop zetten en uitwissen wie ze daarvoor was. Binnenkort zal ze gedwongen zijn om diep de natuur in te vluchten en haar leven – en haar kostbaarste bezit – achter zich te laten. Ga als een rivier is een prachtige coming-of-ageroman over een clandestiene liefde en over verlies, familie, liefde en het vinden van een thuis.’

De zachte perziken omringt door mintgroene tinten glinsteren ons tegemoet vanuit de omslag van het boek. En juist deze kleuren geven mooi het gevoel van Ga als een rivier weer. Aan de ene kant rauwe diepe emoties en aan de andere kant het warme dromerige en sappige van een rijpe perzik. Het verhaal komt in eerste instantie traag en dromerig opgang en de vertelstijl is bijna poëtisch te noemen. Het wordt al snel duidelijk dat auteur Shelley Read inspiratie haalt uit de omgeving waar ze zelf is opgegroeid. De manier waarop ze dit omschrijft, is alsof de huid van de lezer gekust wordt door de zonnestralen of gegeseld wordt door harde wind en sneeuw. De beschrijvingen van de natuur en de dieren die erin leven zijn kleurrijk en levendig beschreven, zodat de lezer dit moeiteloos in gedachten voor zich ziet.

Het verloop van de tijd is heel wisselend in dit boek. Ga als een rivier komt traag op gang, wat ook heel passend is voor de toevallige ontmoeten die hierin omschreven wordt. Andere gebeurtenissen worden juist heel vluchtig beschreven en soms kunnen er binnen enkele pagina’s meerdere jaren verstrijken. Hier besluipt je dan toch de gedachte of Shelley Read er niet beter voor had kunnen kiezen om deze gebeurtenissen iets uitvoeriger te omschrijven? Wel is duidelijk dat de auteur haar lezers moeiteloos weet te raken met rauwe emoties en heftige thema’s. Zelfs wanneer de lezer zelf niet in een soortgelijke situatie als de hoofdpersoon zit, zal hij of zij moeiteloos geraakt worden door haar vreugde, verdriet, vechtlust en hoop. Mooi en heel passend bij de schrijfstijl is dat het boek ook een spiritueel element heeft. De titel is hierbij ontzettend passend gekozen en komt ook in het verhaal van Ga als een rivier duidelijk naar voren. Ook het eind van het boek is hierin mooi en passend gekozen, al blijft er nieuwsgierigheid over het verdere verloop aanwezig.

Ga als een rivier is met de aanwezigheid van rauwe emoties, dromerige en bijna spirituele beschrijvingen en poëtisch taalgebruik op zijn zachts gezegd de hype volledig waard. Het debuutroman van Shelley Read komt bij je binnen en zal je voorlopig niet meer loslaten.

Ga als een rivier is verkocht aan dertig verschillende landen. Shelley Read is docent literatuur en creatief schrijven en heeft bijdragen geleverd voor diverse tijdschriften. Ze groeide op in Colorado waar haar debuutroman door geïnspireerd is.