Recensie: Heks en Jager – Shelby Mahurin

Verbonden om lief te hebben, te eren of te branden. De jonge heks Louise heeft één belangrijke taak; haar ware identiteit verborgen te houden. Maar dit is niet erg makkelijk, wanneer je een succesvolle dief bent, die er een hoop vijanden op na houdt…..

‘Er is een lot dat erger is dan de brandstapel Twee jaar geleden ontvluchtte Louise le Blanc haar heksenkring en vestigde zich in de stad Cesarine. Omdat niemand mag weten wie ze is, laat ze sindsdien alle magie achterwege en leeft ze van wat ze kan stelen. Want in Cesarine worden heksen als Lou opgejaagd. Ze worden gevreesd. En verbrand… Reid Diggory, een beëdigd heksenjager van de kerk, heeft altijd maar één principe gehad: gij zult geen heks in leven laten. Het is puur toeval dat zijn pad dat van Lou kruist, maar nadat Lou hem een gemene streek heeft geleverd, dwingt de kerk hen tot iets wat ze geen van beiden voor mogelijk hadden gehouden: ze moeten trouwen. Lou is doodsbang dat men erachter zal komen wie ze werkelijk is, en ondertussen heeft ze nog een probleem: haar groeiende gevoelens voor Reid…’

(Deze op Heks en Jager geïnspireerde kunst is gemaakt door Gabriella Bujdoso. Voor meer van haar prachtige kunst: www.gabriellabujdoso.com)

Duistere magie, de angst voor de brandstapel en jagers, die constant op jacht zijn naar heksen. Het debuut van Shelby Mahurin weet op bijzondere wijze de geschiedenis van de heksenjachten te combineren met een betoverende magische wereld. In Heks en Jager wordt daarbij moeiteloos aandacht besteed aan de verschillende vormen van magie, waarop iedere heks op geheel eigen wijze bijzonder is. Aan het begin van het verhaal moet je als lezer de wereld een beetje leren kennen. En dit heeft tijd nodig, omdat er aan het begin van Heks en Jager door Shelby Mahurin details gegeven over de verschillende personages, hun relatie tot elkaar en de typen magie. Maar het geduld wat de lezer opbrengt om na het eerste deel van het verhaal door te blijven lezen wordt op een gegeven moment rijkelijk beloond. Vanaf het moment dat Lou wordt gedwongen om te trouwen met Reid komt de vaart pas echt goed in Heks en Jager.

Er zit namelijk een hele sterke chemie tussen deze twee hoofdpersonages, door hun tegenstellingen. Niet alleen om het feit dat zij een heks is en hij juist op heksen jaagt. Maar ook qua persoonlijkheid: Reid loopt graag in het gareel en houdt zich aan de regels. Lou daarentegen is wild, onbesuisd en is niet op haar mondje gevallen. Dit levert hilarische en grappige situaties op, waar je niet anders kunt, dan hard om lachen. Neem bijvoorbeeld het moment dat Lou een bewaker in verlegenheid probeert te brengen door luidkeels schunnige liedjes te zingen. En de spitse dialogen tussen Reid en Lou, dat Heks en Jager rijk is tovert regelmatig een glimlach op je gezicht. Daarbij zit er ook een flinke dosis spanning in het boek dat de vaart heerlijk in het verhaal houdt. Hierbij is de scheidslijn tussen goed en slecht, hoewel het op het eerste gezicht zo duidelijk lijkt, een groot grijs gebied:

‘Toen ik een kind was, zag ik de wereld in zwart-wit. Jagers waren vijanden. Heksen waren vriendinnen. Wij waren goed, zij waren slecht. Er was niets daartussen. Toen probeerde mijn moeder me te vermoorden, en plotseling spatte die duidelijke wereld in een miljoen stukjes uiteen.’

Dit maakt van Heks en Jager een sprankelend, hoopgevend en angstaanjagend debuut met zeer fijne hoofdpersonages. Een aanrader voor liefhebbers van de boeken van Sarah J. Maas, Kerry Maniscalco en Anne Bishop.

Heks en Jager, het debuut van Shelby Mahurin verscheen in het Nederlands bij uitgever HarperCollins Holland. Inmiddels staat het vervolg Blood and Honey gepland. Aan het eind van Heks en Jager wordt een leuke hint naar deze titel gegeven. Hopelijk wordt ook dit deel in het Nederlands vertaald door HarperCollins Holland.