Recensie: Het negende huis (Alex Stern #1)– Leigh Bardugo

Het negende huis was eerder al verschenen in een smaakvolle paperback uitgave met een met slangen bedrukt boekblok. Maar wegens de release van Duivelsvlucht in het voorjaar van 2023 heeft uitgever Boekerij besloten Het negende huis in een nieuw jasje te steken. Het resultaat: een smaakvolle hardcover met metallic details en deckled edges, waardoor je als lezer echt die ‘dark academy’ vibe krijgt. Waar de uitgever allicht over heeft nagedacht is dat deze editie ook perfect past bij een andere ‘dark academy’ titel die recent is verschenen, namelijk Maxton Hall College van Mona Kasten.

‘Alex Stern kon altijd al geesten zien, maar dat die gave haar ooit nog eens van pas zou komen, had ze niet kunnen bedenken. Als ze na een jeugd vol angst een studiebeurs krijgt om aan de prestigieuze Yale University te studeren, kan ze haar oren niet geloven. Waarom wordt uitgerekend zíj uitgenodigd? Het antwoord blijkt al snel: vanwege haar gave.

Op Yale maken acht geheime genootschappen de dienst uit. Ze opereren vanuit de schaduw, waar ze rituelen uitvoeren die de wereld naar de hand van de elite zetten. Om hun activiteiten veilig en geheim te houden, is er een negende genootschap: het Negende Huis. Zij houden de geesten op afstand en de levenden veilig.

Als het lijk van een neergestoken meisje wordt gevonden, komt het Negende Huis direct in actie. De genootschappen ontkennen elke betrokkenheid, maar Alex heeft haar twijfels. Ze gaat op onderzoek uit en hoe dichter ze bij de waarheid komt, hoe groter het gevaar wordt. Alex wordt in de gaten gehouden en de geesten worden steeds agressiever. Als haar mentor – de leider van het Negende Huis – verdwijnt, is de chaos compleet. Hoe kan Alex zich verweren tegen een onzichtbare vijand die overal tegelijkertijd lijkt te zijn?’

Het negende huis heeft even tijd nodig om te landen bij zijn lezers. In het begin van het boek worden er door auteur Leigh Bardugo veel details gegeven over Yale en de gave van Alex. Daarnaast vinden er veel sprongen in de tijd plaats; aan de ene kant hebben we het heden waarin haar mentor is verdwenen en aan de andere kant het verleden waarin de manier beschreven wordt, hoe Alex op Yale terecht is gekomen. Om deze redenen komt het boek wat traag op gang en heb je als lezer wel wat geduld en doorzettingsvermogen nodig. Maar daaropvolgend wordt men dan rijkelijk beloond wanneer er vaart in het verhaal komt en je als lezer ook echt de verbanden gaat zien tussen het heden en verleden en de omvang van Alex haar gave leert te begrijpen. De setting draagt hier geweldig aan bij doordat er door Leigh Bardugo een duistere plek vol interessante en duistere kennis wordt gecreeerd wat helemaal past bij de situatie waarin de hoofdpersoon zich bevindt. Alex voelt aan de ene kant als een soort antiheld omdat ze zelf niet om deze situatie heeft gevraagd en ze niet de standaard prestigieuze Yale student is. Aan de andere kant past ze daarom juist geweldig in het verhaal omdat door deze ogenschijnlijke frictie in de hoofdpersoon versus de omgeving juist een heel uniek en spannend verhaal ontstaat.

Naarmate het verhaal vordert neemt de spanning in het negende huis in rap tempo toe. Leigh Bardugo bouwt verschillende plotwendingen in, waardoor niets is wat het lijkt en de lezer telkens op het verkeerde been wordt gezet. Er worden zaken gesuggereerd die op een later moment waar, deels waar blijken te zijn of juist door een ander gegeven weer onderuit worden gehaald. Hierdoor blijft de lezer tot op het eind van het verhaal op het puntje van zijn stoel blijft zitten tot het verhaal eindigt (en er dan vermoedelijk met lichte verbazing vanaf valt). Hierbij bevat het boek ook een flinke dosis horror, door natuurlijk de bovennatuurlijke en best wel enge gave van Alex, maar ook de moorden en andere griezelige situaties die zich voordoen. Leigh Bardugo vertelt dit in het negende huis op een levendige manier met veel details, waardoor de soms gruwelijke beelden daadwerkelijk voor de lezers gaat leven. Alhoewel Het negende huis wel leest als een op zichzelf staand boek, laat het slot zien dat er een verhaallijn wordt gecreëerd voor een vervolg. Deze zal geboden worden met Duivelsvlucht dat in april 2023 zal verschijnen.

Het negende huis is weer een prachtig voorbeeld van de levendige en rijke fantasy van Leigh Bardugo en laat zien dat deze auteur moeiteloos genres kan overstijgen. De personages zijn uniek en zodra de wereld voor de lezers duidelijk is, leest het verhaal als een angstaanjagend spannende rit in een achtbaan.

Leigh Bardugo kennen we van diverse fantasyseries, waarvan Schim en Schaduw de bekendste is (en eveneens op Netflix te bekijken is). Het negende huis betekent haar volwassen (horror) debuut en gelijk de aftrap voor uitgever Boekerij voor een reeks Dark academia boeken. Het boek is verkrijgbaar in zowel een paperbackuitgave met bedrukt boekblok als een prachtige hardcover met dark academia vibes. De bijgevoegde kunst is van John Picacio en terug te vinden als bladwijzer in de hardcover editie en als schutblad in de paperbackvariant. Zie John Picacio – Award Winning Illustrator of Science Fiction, Fantasy & Horror voor meer kunst van zijn hand.