Recensie: Gewist (Slated #1) – Teri Terry

Wat als je niets meer weet van je verleden, van wie je bent en wie je echte familie is? Het overkomt Kyla, een jonge vrouw waarvan het geheugen gewist is. Zij wordt vanuit een instelling bij een voor haar vreemd gezin geplaatst, die ze als haar ouders en haar zus moet zien. Maar wat als het verleden zich toch langzamerhand begint op te dringen?

‘Kyla heeft geen verleden meer.
Haar persoonlijkheid is uitgevlakt, haar herinneringen zijn voor altijd verloren.
Ze is Gewist.
Volgens de regering was ze een terrorist en verdient ze een tweede kans – zolang ze zich aan de regels houdt. Ze draagt hiervoor een Levo, die ten alle tijden haar emoties in de gaten houdt. Haar emoties mogen immers niet tot een te laag niveau zakken. Maar door Kyla’s hoofd galmen echo’s van vroeger. Ze wordt voorgelogen, niets is wat het lijkt. Wie kan ze vertrouwen in haar zoektocht naar de waarheid?’

Het zou zo maar een lugubere toekomstige waarheid kunnen worden: bij criminelen het geheugen wissen, zodat ze met een schone lei verder kunnen gaan met hun leven. Dit zou betekenen dat een gevangenisstraf of zelfs een doodstraf niet meer nodig is. Dit lijkt ook het geval te zijn bij hoofdpersoon Kyla in Gewist, het eerste boek in de Slated serie. Dit thema roept gelijk veel vragen op; bijvoorbeeld waar zet je de grens. Gaat het om zwaar criminelen of wordt iemand die het al een beetje oneens is met de gevestigde orde ook al Gewist? Wat in ieder geval zeker is, is dat auteur Teri Terry met haar nieuwe boek een interessante wereld en een lugubere toekomst heeft geschapen. Criminelen moeten aangepakt worden, maar waar stel je de grens? En wat ben je nog zonder je herinneringen en wanneer je persoonlijkheid is uitgewist? Gewist is duidelijk een boek met een boodschap, waar je toch even de tijd voor moet nemen om over na te denken.

Gewist draait volledig om de hoofdpersonage Kyla en de lezer beleeft door haar ogen haar ontdekkingstocht naar haar gewiste herinneringen. Maar er is nog een tweede probleem: Kyla draagt een soort horloge, dat haar stemming bijhoudt. En op het punt dat haar stemming naar een te laag niveau zakt, valt ze flauw. Wanneer dit te vaak gebeurd, komt ze in de problemen. Maar niemand weet precies wat er met deze Gewisten gebeurd. Door deze extra elementen bouwt Teri Terry de spanning goed op. Want wie kan Kyla vertrouwen en wie niet? En wat moet ze doen om haar emoties onder controle te houden. Daarbij ontdekt ze dat ze toch net wat anders in elkaar steekt, dan andere Gewisten en hierdoor is Kyla nog extra in gevaar. Dit brengt veel spanning in het boek, die opgebouwd wordt tot intrigerend einde. Wel blijft de lezer met wat losse eindjes zitten, maar omdat Gewist het eerste deel is van een trilogie, is dit ergens ook wel logisch. Deze onopgeloste vragen maken je nieuwsgierig naar het vervolgdeel waar hopelijk al deze zaken worden beantwoord…

Teri Terry is met Gewist een interessante nieuwe stem in het vrij volle genre van dystopische young adult. Het verhaal is intrigerend, spannend, zet je aan het denken en roept vragen op. Hopelijk wordt dit voorgezet in de volgende twee delen, die binnenkort in het Nederlands zullen verschijnen.

Gewist van Teri Terry is gepubliceerd bij Imagine YA books by ImageBooks in een fijn paperback formaat met een prettige leesletter. Het tweede en derde deel van deze serie zullen in de komende maanden bij Imagine verschijnen.