Recensie: Drie weduwen – Cate Quinn

Het nieuwste boek van Cate Quinn, getiteld Drie Weduwen, betreft een wereldprimeur! Dit boek verscheen namelijk deze week al in Nederland en België, terwijl in andere landen de publicatie is uitgesteld tot begin 2021. Ander interessant detail is dat Drie weduwen in het Engels Black Widows heet, wat doet denken aan de naam van één van de meest dodelijke spinnen ter wereld, die er eveneens om bekend staat het mannetje te doden na de daad. Eveneens zijn de mannetjesspinnen polygaam, wat betekent dat ze er meerdere vrouwen op na houden. Evenals Blake in het thrillerdebuut van Cate Quinn.

‘Tegen de wensen van zijn familie en de regels van de mormoonse kerk in, trouwt Blake Nelson met drie vrouwen. Samen trekken ze zich terug in een geïsoleerde boerderij in de wildernis, kilometers van de bewoonde wereld vandaan. Hier zal niemand ze storen. Totdat Blake’s gewurgde lijk wordt gevonden en er maar drie verdachten zijn:

Rachel. Blakes eerste vrouw. Beleefd, intelligent, hardwerkend – en met een gruwelijk geheim.

Emily. Blakes tweede vrouw. Jong, lief, onschuldig – en een pathologische leugenaar.

Tina. Blakes derde vrouw. Stoer, trouw, dapper – en met beelden op haar telefoon die niemand ooit mag zien.

Het is duidelijk: één van Blakes vrouwen is een moordenaar. En de twee anderen zijn mogelijk in levensgevaar. Wie vertrouw jij?’

Een man is dood en zijn echtgenote wordt verdacht. Dit wordt alleen wel heel lastig te achterhalen, wanneer de desbetreffende persoon drie vrouwen blijkt te hebben. Omdat bigamie in onze westerse cultuur niet heel gebruikelijk is, roept dit gelijk nieuwsgierig op. Eveneens doet Cate Quinn een boekje open over de cultuur van mormonen en hun geloof. De lezer beleeft het verhaal door de ogen van de drie vrouwen, Rachel, Emily en Tina, die elk hun eigen specifieke rol hebben binnen hun bijzondere gezinssamenstelling. De vrouwen komen afzonderlijk aan het woord en omdat ze in het begin van Drie weduwen veel samen zijn, is het voor de lezer even puzzelen om ze uit elkaar te houden. Naarmate het boek vordert, blijkt dat er grote verschillen in persoonlijkheid en levensstijl tussen de verschillende vrouwelijke personages zit. Maar ondanks de verschillen komen deze vrouwen juist door de dood van hun echtgenoot dichter bij elkaar.

Cate Quinn schrijft het verhaal op die manier, dat je als lezer ook een inkijkje krijgt in het verleden van deze vrouwen en hoe Blake hierin een rol heeft gespeeld. Vooral het verleden is Rachel is heftig en afschuwelijk. Drie weduwen stipt hierbij zware thema’s aan als verkrachting, misbruik, inteelt, sektes en fanatieke gelovigen. Juist door deze uitgebreide beschrijving verwacht je al snel dat zij mogelijk haar man vermoord zou kunnen hebben. Maar hierin weet Drie weduwen nog flink te verrassen. Tegen het eind van het boek is er sprake van een flinke plotwending waarbij het verhaal in een ander daglicht komt te staan. Door de vele wisseling van personage is het wat lastig om in het begin van Drie weduwen goed in het verhaal te komen. Maar dit wordt later in het boek ruimschoots goedgemaakt, doordat ook de weduwen in actie komen om de geheimen van hun man voor eens en altijd te achterhalen.

Drie weduwen is niet de meest alledaagse thriller en is door de zware thematiek soms wat heftig om te lezen. Wel biedt het boek een intrigerende inkijk in de wereld van de mormonen en weet Cate Quinn haar lezers flink op het verkeerde been te zetten. En haar manier van schrijven weet je als lezer flink te raken.

Beoordeling 7/10

De Britse Cate Quinn brengt onder verschillende pseudoniemen boeken uit en heeft een verleden als reisjournalist bij The Guardian en The Times. Haar thrillerdebuut Drie Weduwen is gepubliceerd door uitgever Boekerij en ligt sinds deze week bij de betere boekhandel.