Recensie: De Wrede Prins (Elfhame #1) – Holly Black

Som kom je boeken tegen die je alleen al zou willen hebben, omdat ze er zo ontzettend mooi uit zien. De Nederlandse uitgave De Wrede Prins is zo’n boek. Uitgeverij Boekerij heeft het eerste deel van Holly Black haar serie over Elfhame verrijkt met goudkleurige paginaranden, een verborgen omslag en toegevoegde prachtige afbeeldingen van de talentvolle Salome Todladze.

‘Natuurlijk wil ik zijn zoals zij. Ze zijn prachtig, als zwaarden gesmeed in een hemels vuur. Cardan is nog mooier dan de rest. Hem haat ik het allermeest. Ik haat hem zo erg dat soms, als ik naar hem kijk, ik nauwelijks kan ademhalen.

Toen Jude zeven was, kwam er een vreemde man langs: een man met gekke kleren, puntige oren en een donderstem. Voor Jude wist wat er gebeurde, haalde hij een zwaard tevoorschijn en vermoordde daarmee haar ouders. Jude en haar zusjes moesten met hem mee, ver weg naar het elfenland Elfhame.

Tien jaar later is Jude een opstandige jonge vrouw. Ze heeft het zwaar in Elfhame: ze wordt gediscrimineerd om haar menselijke afkomst en soms zelfs bedreigd. De arrogante prins Cardan is het ergst van allemaal, dus waarom krijgt ze het altijd zo warm als hij in de buurt is? Het tij keert als Jude door Cardans broer, kroonprins Dain, wordt ingeschakeld als spion. Naarmate haar spionnentraining vordert, krijgt ze meer zelfvertrouwen en maakt ze nieuwe vrienden. Eindelijk lijkt ze haar plek te hebben gevonden. Maar in Elfhame is niets wat het lijkt, en wie hoog vliegt, kan diep vallen…’

De moedige en temperamentvolle Jude trekt gelijk de aandacht. In tegenstelling tot haar zussen, die zich proberen te schikken in hun lot, gaat zij tegen haar treiteraars in. Dit heeft niet altijd het gewenste effect en Jude probeert hierin toch haar eigen weg te zoeken. Het worden gediscrimineerd om je afkomst en de onuitputtelijke vechtlust van de hoofdpersoon schept veel herkenning en ook onvermijdelijk een band met deze mensenvrouw. Je kunt bijna niet anders dan met haar meevoelen en hopen dat ze in het vreemde Elfhame haar weg vindt. Ook de vrienden die ze op haar levenspad maakt zijn intrigerend, zoals De Bom en De Kakkerlak. De onaangename prins Cardan heeft met zijn gedrag juist het tegenovergestelde effect. Hij lijkt niet anders dan zich te vermaken met het leed van anderen. Of is dit allemaal schijn?

Holly Black stipt met haar magische boek verrassend alledaagse en actuele thema’s aan. Denk hierbij aan pesten/discriminatie, jaloezie, de hang naar macht en alles wat tussen jou en deze macht staat te vernietigen. Dit maakt dat De Wrede Prins heel dicht bij je gaat staan ondanks dat het boordevol magische wezens zit. Ook zit er een duidelijke haat-liefde verhouding tussen Jude en Cardan wat voor de lezer niet altijd even goed te begrijpen zal zijn. Omdat Cardan neergezet wordt als een afschuwelijke jongen. Dit schept ook nieuwsgierigheid naar hoe dit zich verder zal ontwikkelen in de volgende twee delen van de trilogie. Ondanks dat je alle gevoelens tussen personages niet altijd even goed kan begrijpen, leest De Wrede Prins vlot weg door de toegankelijke schrijfstijl en de onverwachte plotwendingen. Ook het eind van De Wrede Prins laat de lezer zien dat de intriges nog lang niet voorbij zijn.

De Nederlandse uitgave van De Wrede Prins komt in een werkelijk adembenemend mooie uitgave, wat het sowieso het aanschaffen waard maakt. Daarbij is het verhaal dat Holly Black ons vertelt boeiend met een sterke vrouwelijke hoofdpersoon en diverse aandachtstrekkende magische elementen. Diverse plotwendingen en een open einde maakt nieuwsgierig naar de vervolgdelen.

Holly Black heeft als diverse bestsellers geschreven. Nu heeft Uitgeverij Boekerij De Wrede Prins in een prachtig jasje gestoken. De vervolgdelen zullen in 2021 ook in het Nederlands verschijnen, vermoedelijk in dezelfde mooie uitgave.