Recensie: De Schaduw van de Nacht – Tess Gerritsen

De auteur Tess Gerritsen kennen we vooral van haar medische thrillers en dan met name de boekenreeks over het sympathieke duo Rizzoli en Isles. Voor de liefhebbers van deze boeken zal Tess Gerritsen haar nieuwste boek, De Schaduw van de Nacht even schrikken zijn. Dit boek, dat ook dit jaar in het Engels verscheen, is namelijk een geheel andere stijl dan we van deze schrijfster gewend zijn…

‘Ava Collette ontvlucht haar verleden in Boston en huurt Brodie’s Watch, een oud huis in een afgelegen kustdorpje in Maine. En ook al gaan er verhalen over de rondwarende geest van kapitein Brodie, ze voelt zich er onmiddellijk op haar gemak. Totdat ze vreemde geluiden begint te horen en de dorpelingen ontfutselt wat ze liever geheim houden voor buitenstaander: iedere vrouw die het huis bewoont heeft er ook is komen te overlijden. Is de geest van kapitein Brodie ervoor verantwoordelijk of is een moordenaar van vlees en bloed de schuldige? Iemand die steeds dichter in de buurt van Ava komt…’

Uitgever The House of Books is heerlijk vlot met vertalen van De Schaduw van de Nacht, want deze titel kwam in de oorspronkelijke taal in oktober van dit jaar uit en de Nederlandse uitgave lag in november al in de schappen. De Schaduw van de Nacht is alleen een heel ander boek dan we van Tess Gerritsen gewend zijn. Allereerst zijn we van deze auteur gewend dat ze wel iets medisch in haar boeken verwerkt. Ze heeft zelf gewerkt als internist en dit gegeven was altijd merkbaar in het grootste deel van haar titels. Ten tweede heeft het nieuwste boek van Tess Gerritsen duidelijk een bovennatuurlijk element door het introduceren van de geest van kapiteit Brodie. Ten slotte geeft ze De Schaduw van de Nacht een duidelijke erotische lading mee, die niet elke lezer zal kunnen waarderen. Maar betekent dit dat De Schaduw van de Nacht een slechte thriller is?

Het antwoord is simpelweg: Nee! De Schaduw van de Nacht laat zien dat deze auteur naast de vele successen over Rizzoli en Isles durft te experimenten met andere elementen, genres en gevoelens. Het verhaal rondom de geest Brodie is even wennen, maar de auteur vertelt het op zo’n wijze dat het wel geloofwaardig overkomt. Het zou voor hetzelfde geld de kleurrijke verbeelding van hoofdpersoon Ava zijn. Ava wordt neergezet als een schrijfster van kookboeken, die een duister geheim met zich mee draagt. Tot op het einde van het verhaal moet de lezer gissen naar wat dit afschuwelijke mysterie is. Dit schept veel nieuwsgierigheid op en vragen die je als lezer beantwoord wilt zien. Daarbij is Ava herkenbaar als persoon, die met haarzelf probeert te leven en daarbij het antwoord in de fles zoekt. Daarbij is het al snel duidelijk dat er iets aan de hand is met Brodie’s Watch, maar hier weet Tess Gerritsen haar lezers heel lang op het verkeerde been te zetten. Dit maakt dat haar nieuwste thriller onvoorspelbaar is, en dit zien we graag wanneer we een spannend verhaal lezen. De erotische elementen zijn hierbij niet wat we gewend zijn van deze schrijfster, maar kloppen wel erg goed met het geheim wat de hoofdpersonage met haar meedraagt. Ditzelfde geldt voor het einde van het boek, waaruit blijkt dat de lezer zich de hele tijd heeft gefocust op de verkeerde dader.

De Schaduw van de Nacht is niet van we van Tess Gerritsen gewend zijn, maar daarom niet een minder goede thriller. Er wordt in dit boek geëxperimenteerd met nieuwe elementen zoals paranormale en erotische aspecten, waarbij tot het eind van het boek onbekend blijft wat er precies aan de hand is. Een sterk boek van een geliefde auteur, waarbij je als lezer zeker met open geest moet gaan lezen!

Beoordeling 8,5/10

Tess Gerritsen heeft al vele titels op haar naam staan, waaronder verschillende verhalen over het boeiende duo Jane Rizzoli en Maura Isles. Haar nieuwste boek De Schaduw van de Nacht werd een maand na het verschijnen van de Amerikaanse uitgave in het Nederlands vertaald is door uitgever The House of Books. Verkrijgbaar als papieren boek en in digitale variant.