Recensie: De Druppel – Frederik Baas

Het vorige boek van Frederik Baas, Dagboek uit de rivier werd met veel lof ontvangen. Zijn nieuwste boek De Druppel, weet opnieuw de spanning en de verwachting sterk op te bouwen tot een heel verrassende plotwending…

‘In De druppel van Frederik Baas leidt een burenruzie tot waanzin: Nauwelijks voelbaar, zichzelf herhalend, je tergend met de verwachting van de volgende, en weer de volgende: de martelmethode waarbij je vastgebonden wordt en er om de paar seconden een druppel water op je hoofd valt is gekmakend. Steeds hoop je dat het zal ophouden, maar het stopt niet. Het gaat maar door. Vervolgens ga je uitkijken naar de druppel, dan ga je hem missen als hij opeens verdwenen is. En na verloop van tijd word je gek.

Tom ging weg bij zijn ex omdat hij niet tegen haar troep kon en schreef vervolgens een bestseller over opruimen, rust en regelmaat. Hij leeft zijn leven in zijn kleine appartement met een ijzeren regelmaat: hij eet iedere dag om zes uur een vast gerecht voor die specifieke dag en kiest om halfnegen een film die rust en voorspelbaarheid biedt. Hij wordt knettergek als zijn bovenbuurman hem gaat stalken en zijn ritme onregelmatig verstoort – zoals bij de martelmethode van de druppel. Zo gek dat hij de bovenbuurman van de trap duwt. Hij moet van het lijk af, opruimen. Hij wil zijn leven terug.’

We beleven de verhalen door de ogen van de wat dwangmatige Tom. Hij is erg gespitst op het geordend houden van zijn huis en zijn leven. Dit lukt hem aardig en heeft hem zelfs doen besluiten bij zijn vorige vrouw weg te gaan. Totdat deze orde en regelmatig flink verstoord wordt door zijn bovenbuurman Gerard, die door de politie wordt opgepakt. Wat daarop volgt is een mooi voorbeeld van een soort onbetrouwbare verteller. Er wordt door de hoofdpersoon namelijk verschillende aannames gedaan, wat ogenschijnlijk klopt. Totdat je je realiseert dat, wanneer je de feiten in een andere volgorde bekijkt, er een hele andere verklaring uit rolt. Of wellicht zijn het toch puzzelstukken van verschillende puzzels? Frederik Baas weet zijn lezers heel gewiekst op het verkeerde been te zetten, door een aantal plotwendingen in het verhaal te verwerken.

De spanning in De Druppel is sterk opgebouwd, doordat je als lezer het ongenoegen en de irritatie bij Tom ziet groeien. Daarbij blijven bepaalde gebeurtenissen, zoals de verdwijning van buurman Gerard tot het eind toe in nevelen gehuld. De hoofdstukken van het boek worden hierbij afgewisseld met een e-mail correspondentie tussen Gerard en een docent dat schrijfworkshops geeft. Door de afwisseling in schrijfstijl van Frederik Baas dat dit biedt, komt dit de leessnelheid ten goede. In eerste instantie is het niet direct duidelijk wat de relatie tussen deze mailwisseling en het verhaal rondom Tom is. Deze vragen worden aan het eind van het boek beantwoordt, wanneer duidelijk wordt waarom deze mailwisseling in De Druppel is opgenomen. Het einde van het boek is daarom sterk en zet de lezer aan het denken. Het maakt De Druppel zeker waard om nogmaals te lezen om grip op alle details te krijgen.

De druppel is een boeiend literaire thriller, waarbij auteur Frederik Baas duidelijk zijn best doet zichzelf uit te dagen om een origineel verhaal te schrijven. Een aanrader voor liefhebbers van puzzelthrillers.

Frederik Baas is een pseudoniem van Jan van Marsbergen, schrijver, redacteur en gever van workshops. Zijn thrillers zijn gepubliceerd bij uitgeverij Ambo Anthos en verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.