Recensie: De Angst – C.L. Taylor

Soms kom je van dit thrillers tegen, die je gelijk bij je keel grijpen wegens zijn originaliteit en intrigerend plot. De Angst, het debuut van C.L. Taylor is zo’n boek. Het verhaal kan in vele genres beschreven  worden; is het een dramatisch verhaal van een onmogelijke liefde, een afschuwelijk drama over pedofilie of een nagelbijtend spannend verhaal over iemand die een ander het leven probeert te redden, tegen wil en dank.

De jonge Lou wordt op school maar moeilijk gerespecteerd, behalve door haar leraar Mike. Ze wordt verliefd op hem en besluit met hem naar Frankrijk te vluchten. Maar niets is wat het lijkt en de daarop volgende gebeurtenissen traumatiseren Lou voor het leven. Achttien jaar later ontdekt Lou dat Mike opnieuw een slachtoffer gevonden heeft. Ze doet er alles aan om dit meisje te waarschuwen met gevaar voor eigen leven…

De lezer beleeft het verhaal door de ogen van drie verschillende vrouwelijke personages, namelijk Lou, Chloe en Wendy. Bij Lou en Chloe is het bijna gelijk duidelijk welke rollen ze spelen binnen het verhaal, maar voor de precieze plek van Wendy in het boek moet de lezer even geduld hebben. Dit creëert gelijk een mooie spanningsboog. Wendy doet namelijk ontzettend veel moeite om in contact te komen met Lou, maar het is niet duidelijk waarom. Aan alle drie de personages is te merken dat ze kwetsbaar zijn en al flink wat meegemaakt hebben. Door de terugblikken, die in het boek verwerkt zijn, naar vroeger, wordt het (soms pijnlijk) duidelijk hoe het komt dat met name Wendy en Lou zijn zoals ze zijn.

Uit de schrijfstijl van C.L. Taylor wordt duidelijk dat deze auteur een psychologie achtergrond heeft. Bij de beschrijving van de personages besteedt ze namelijk veel aandacht aan hun persoonlijke ontwikkelingen. Het laat de lezer zien, hoe ver mensen kunnen gaan als gevolg van een bepaald trauma of om iemand te willen helpen. En hoe je iemand helemaal niet kunt kennen, terwijl je jarenlang met hem hebt samengewoond. Al deze aspecten zorgen ervoor dat De Angst veel onverwachte plotwendingen bevat. Bepaalde personages vinden elkaar juist, terwijl dit absoluut niet in de lijn van de verwachtingen ligt. En het hoopvolle aan dit boek is: alhoewel de trauma’s al opgelopen zijn, toch weet men het een plekje te geven en op haar eigen manier haar persoonlijke weg te vinden.

Dit maakt van De Angst een boeiend, origineel en verfrissend boek. En dit is best een kunst, wanneer je je bedenkt hoe groot het thrilleraanbod is. Wanneer je houdt van diepgaande psychologische thrillers waar de vaart goed in zit, dan is De Angst van C.L. Taylor een aanrader!

C.L. Taylor studeerde Psychologie en werkte als ontwerper voordat ze zich volledig ging wijden aan het schrijven. De Angst is het eerste boek van haar dat in het Nederlands verschijnt bij uitgever Ambo Anthos, maar in Groot Brittannië heeft ze verschillende thrilers op haar naam staan.