Recensie: Welterusten, mama – Mi-ae Seo

Koreaanse thrillers staan bekend om hun duistere sfeer, angstaanjagende en gedetailleerd beschreven situaties en het betrekken van kleurrijke zieke geesten. Zo ook auteur Mi-ae Seo, die in haar nieuwste boek Welterusten, mama haar lezers een kijkje gunt in de geest van een seriemoordenaar. Je beeld van de wereld zal hierna nooit meer hetzelfde zijn.

‘In Welterusten, mama van Mi-ae Seo ontvangt forensisch psycholoog Seonkyeong een onverwacht telefoontje. De veroordeelde seriemoordenaar Yi, wiens gruwelijke moorden de wereld schokten, wil geïnterviewd worden. Yi, die tot op heden weigerde met iemand te spreken, vraagt speciaal naar haar. Uit nieuwsgierigheid stemt ze toe.
Diezelfde dag staat Hayeong, de elfjarige dochter van haar nieuwe echtgenoot, opeens bij haar voor de deur. Haar grootouders, bij wie ze woont sinds haar moeder is overleden, zijn bij een brand omgekomen. Seonkyeong doet er alles aan om het meisje op haar gemak te stellen, maar raakt langzaam maar zeker vertwijfeld door Hayeongs gedrag. Wanneer ze meer te weten komt over zowel het verleden van Hayeong als dat van Yi, stuit ze op beangstigende overeenkomsten. Dan vertelt het meisje Seonkyeong over de dood van haar moeder en grootouders; een verhaal dat haar zo verontrust dat ze het deelt met Yi. Hij begint haar advies te geven…
Met messcherpe precisie neemt Mi-ae Seo de lezer in Welterusten, mama mee in het brein van een seriemoordenaar.’

Een seriemoordenaar en een forensisch psycholoog, die niet geheel op eigen initiatief met hem in gesprek gaat. Deze scene doet duidelijk denken aan de bekende film The silence of the lambs, waarbij de jonge agent Clarice Sterling seriemoordenaar Hannibal Lecter moet zien aan te sporen om haar een kijkje te gunnen in zijn geest. Auteur Mi-ae Seo was zich waarschijnlijk bewust van deze vergelijking en laat psycholoog Seonkyeong zichzelf gekscherend vergelijken met Clarice. Vanaf het begin van Welterusten, mama kleeft er een naargeestige en duistere sfeer aan het verhaal. Er lopen in eerste instantie verschillende verhalen door elkaar heen, die uiteindelijk in elkaar blijken te passen als puzzelstukjes. Mi-Ae Seo laat haar lezers een blik werpen in de geest van de seriemoordenaar door de jaren heen. Naast afschuw levert dit ook ergens een greintje begrip op, omdat er ergens wel begrepen wordt hoe iemand met zo’n jeugd zich uiteindelijk ontwikkeld tot iets kwaadaardigs.

Welterusten, mama laat de lezers nadenken over nature versus nurture. Wat maakt iemand een seriemoordenaar? De vergelijking met de Netflix serie Mindhunters is daarom een hele logische. Mi-ae Seo haalt ook verschillende en belangrijke thema’s aan zoals het effect van (een gebrek aan) liefde van een moeder voor haar kind en de duisternis van de menselijke geest. Door deze gemeenschappelijke thema’s worden de verschillende verhalen in het boek mooi in elkaar verweven. Ook wordt de Koreaanse cultuur duidelijk in het boek, te herkennen aan elementen als fitness toestellen voor publiekelijk gebruik. Tot het eind wordt de lezer in Welterusten, mama alert gehouden, want het einde van het boek komt onverwachts en is heerlijk beangstigend. De auteur geeft hiermee duidelijk aan dat het angstaanjagende kwaad in een klein en onschuldig hoekje kan zitten.

Welterusten, mama is een heerlijk griezelig en angstaanjagend verhaal, die zijn lezers tot het einde toe op het puntje van de stoel houdt. Juist de kwaadaardigheid van de menselijke geest, maakt dit boek juist zo beangstigend. De duidelijke thematiek en de visuele beschrijvingen van auteur Mi-Ae Seo maken van Welterusten, mama meer dan alleen een horrorverhaal.

Auteur Mi-Ae Seo is razend populair in haar eigen land en haar thrillers komen steevast terecht in de bestsellerlijst. Naast schrijver is ze ook succesvol scenarioschrijver en ze woont en werkt in Seoul. Welterusten, mama is het eerste boek dat internationaal verschijnt in wel acht verschillende landen. In het Nederlands is dit boek uitgegeven door Ambo-Anthos.