Recensie: Volledig verknipt – Dennis Biesma

Volledig verknipt komt in een smaakvolle omslag dat wat duister en science-fiction achtig aanvoelt. En dit geeft juist een mooi idee van het tweede boek van Dennis Biesma, die eerder de autobiografische roman De regen kwam van binnen schreef.

‘Lara Cains is een wandelende tijdbom. Sinds haar zevende leeft ze met een stem in haar hoofd, haar ouders hebben haar verstoten en haar beste vriendin heeft zelfmoord gepleegd. Na een sessie met haar psychiater wordt ze overvallen. Ze krijgt een black-out en kijkt uren later in de levenloze ogen van haar aanrander. Op dat moment doet ze wat ze altijd doet, vluchten voor iedereen en het meest voor zichzelf.

Net als ze haar leven weer op de rit lijkt te hebben, merkt ze dat ze in de gaten wordt gehouden. Het blijkt niet een persoon te zijn, maar een hele organisatie. Wie zijn die mensen en wat is er zo speciaal aan haar DNA?’

Vanaf de eerste bladzijde voelt de lezer het al aan: Er is iets vreemds aan de hand met hoofdpersonage Lara Cains. Is het haar zelf destructieve gedrag? Of juist de stem die ze in haar hoofd hoort? Lara Cains wordt, naarmate het boek vordert een steeds meer intrigerend personage? Wat is en kan ze precies en tot hoeverre reiken haar mogelijkheden? Parallel aan het verhaal van Lara krijgt de lezer een bijzonder verhaal voorgeschoteld wat gerelateerd is aan vondsten in Egypte. En juist dat land met zijn farao’s en piramides spreken erg tot de verbeelding. Wanneer duidelijk wordt hoe dit verhaal gerelateerd is aan dat van Lara Cains, blijkt de titel Volledig verknipt meerdere betekenissen te hebben. Daardoor lijkt het tweede boek van Dennis Biesma gevoelsmatig ook te vallen onder het genre urban fantasy, door de suggestie van bovennatuurlijke krachten en vampirisme.

Buiten sciencefiction elementen bevat Volledig verknipt ook een duidelijke spanningsopbouw. Het gevaar wat Jade loopt en het feit dat ze achtervolgt wordt levert genoeg momenten op wat de lezer op het puntje van zijn stoel laat zitten. Je wordt namelijk steeds nieuwsgieriger naar wat men van Lara Cains precies wil. Daarbij is er duidelijk ook sprake van intriges, machtsmisbruik en het verlangen naar een soort ideale menselijke vorm. Hiernaast worden ook godsdienstige en spirituele elementen gebruikt, wat vragen oproept, zoals ‘wat geloof je?’ en “hoever kun je gaan in wat je gelooft?’ Dennis Biesma heeft hierin een niet alledaagse manier van schrijven door bijvoorbeeld het gebruik van een ander soort woorden zoals ‘hummen’. Dit maakt, naast bovengenoemde elementen, dat Volledig verknipt eigen en origineel aanvoelt. Tot op het eind toe is het verhaal spannend door bovengenoemde elementen en het feit dat Lara Cains tot ver in het boek achtervolgt wordt door mensen van buiten, maar in feite ook door haar eigen innerlijke demonen.

Volledig verknipt is een originele en spannende leeservaring voor liefhebbers van urban fantasy, science-fiction en thrillers. Lara Cains is een intrigerend hoofdpersonages die haar geheimen niet direct prijs zal geven.

Dennis Biesma droomde al van jongs af aan om een boek te publiceren. Dit is gelukt met de autobiografische De regen kwam van binnen en Volledig verknipt. De boeken zijn verschenen bij Palm Uitgevers.