Recensie: Valse Getuige – Karin Slaughter

Na vorig jaar een Will Trent thriller geschreven te hebben, getiteld Verzwegen, is het dit jaar weer tijd voor een standalone. Het mooie van Karin Slaughter is, dat ze oog heeft voor de actualiteit en 2020 was natuurlijk met betrekking tot Covid-19 een uitdagend jaar te noemen. Helemaal wanneer je je bedenkt dat auteurs als Karin Slaughter veel research moeten doen om hun boeken te kunnen schrijven. De auteur neemt in haar nieuwste boek Valse getuige wel een uitdagende stap om juist Covid-19 mee te nemen in het verhaal. En juist dat gegeven maakt het verhaal extra bijzonder…

‘Ze dachten ermee weg te komen… Ze hadden het mis.

Leigh en haar zus Callie zijn geen slechte mensen, maar op een avond meer dan twintig jaar geleden hebben ze iets vreselijks gedaan. Het resulteerde in een leven dat getekend werd door schuldgevoelens, verraad en geheimen.

Jaren later heeft Leigh, inmiddels werkzaam bij een succesvol advocatenkantoor, de herinneringen aan die avond verdrongen. Tot ze tegen haar wil gedwongen wordt om een nieuwe cliënt aan te nemen en de grond onder haar voeten wegvalt. Want de man weet wat er destijds is gebeurd. Hij weet wat Leigh en Callie hebben gedaan. En tenzij ze hem stoppen, zal hij hun levens verwoesten…’

Karin Slaughter laat de heftige situatie rondom het coronavirus een belangrijke rol spelen in haar nieuwste boek Valse Getuige. Het mooie is dat ze hierbij zowel de heftigheid van de ziekte belicht, maar ook maatschappelijke en economische gevolgen van het virus en de lockdown. Een van de hoofdpersonages, Calliope (Callie) heeft de corona gehad en worstelt nog steeds met de gevolgen. Maar ook het dragen van mondkapjes en andere gevolgen. Juist deze brede kijk op het virus maakt Valse getuige heel compleet en realistisch. Maar Karin Slaughter schuwt het ook niet om andere heftige onderwerpen aan te kaarten. Verkrachting, moord maar ook de heftige oorzaken en gevolgen van verslaving. Vooral dat laatste onderwerp geeft een schrijnend beeld van de heftigheid van deze ziekte.

Het wordt hierbij al gelijk duidelijk dat Valse Getuige een thriller is, gezien het indringende begin van het boek, waarbij je als lezer toch even moet slikken. Maar daarnaast maakt Karin Slaughter er veel meer van dan dat, wat maakt dat het boek een flinke literaire en psychologische elementen heeft. Denk hierbij aan de emotionele gevolgen, die de zussen van een verschrikkelijke gebeurtenissen hebben overgehouden. Want alhoewel je met iets ergs weet weg te komen, het is altijd aan de twee zussen blijven knagen. Karin Slaughter vertelt het verhaal op zo’n manier dat je weet hoe vreselijk de gebeurtenis is, maar tegelijkertijd ook de reactie van de twee zussen begrijpt. Maar ondanks de duidelijke aandacht voor de persoonsontwikkeling, heeft Valse Getuige een sterke spanningsboog. De constante dreiging van iemand die hen kwaad wil doen en in feite chanteert, is door het gehele boek voelbaar. Daarbij leer je door het boek heen steeds meer over de twee zussen, hun achtergrond, de gebeurtenissen uit het verleden en hoe ze dat heeft beïnvloed. Samen met de prettige en toegankelijke schrijfstijl van Karin Slaughter maakt dat de lezers het boek snel oppakken en uitlezen.

Karin Slaughter daagt met Valse Getuige zichzelf uit door een actueel onderwerp onderwerp als Covid-19 hierin te verwerken. Daarbij schuwt ze ook niet andere heftige onderwerpen aan te stippen. Daarnaast wordt de spanning van Valse Getuige goed opgebouwd door boeiende personages en een constante dreiging van gevaar.

Juni lijkt tegenwoordig wel Karin Slaughter maand, doordat er jaarlijks in deze maand wel een thriller van haar verschijnt bij HarperCollins Holland. Karin Slaughter wisselt af met het schrijven van losse boeken en series met betrekking tot Will Trent en Sara Linton. Valse Getuige is een op zichzelf staand verhaal.