Recensie: Toen ze verdween (Gina Harte #4) – Carla Kovach

‘Samantha heeft je een brief geschreven. Maar Samantha is al zeven jaar dood….’ Met deze quote is de toon al gelijk gezet voor Carla Kovach’s nieuwste Nederlandse vertaling Toen ze verdween. De oorspronkelijke Engelse uitgave draagt de titel The Liar’s House wat heel passend is, wanneer je het gehele verhaal gelezen hebt. Maar juist ook de Nederlandse titel Toen ze verdween schept veel nieuwsgierigheid bij de lezers, vooral na het leven van de proloog van dit boek…

‘Na een geslaagd feestje liep Samantha in haar eentje door een drukke straat naar huis, een route waar ze normaal gesproken slechts tien minuten over deed. Ze kwam nooit thuis aan. Zeven jaar na haar verdwijning, op de dag dat ze eigenlijk haar vijfendertigste verjaardag had moeten vieren, ontvangt haar beste vriendin Diane een brief die geadresseerd is aan Samantha. Als ze de envelop opent, haalt Diane er een verjaardagskaart uit en een vingernagel die in een oudroze kleur is gelakt. Dezelfde kleur die Samantha altijd droeg.

De politie besluit de nagel te analyseren, maar het resultaat verwijst niet naar Samantha. De nagel blijkt afkomstig te zijn van een andere vrouw, Jade Ashmore. Jade werd vermoord aangetroffen, alleen niet zeven jaar geleden. Haar moord vond plaats in de nacht voorafgaand aan de bezorging van de envelop…’

Opnieuw heeft Carla Kovach een hele intrigerende thriller geschreven. Allereerst is de thematiek verrassend actueel. Namelijk de manier waarop vrouwen zich volgens anderen zouden mogen en moeten gedragen en wat de omgeving vindt van vrouwen die hun seksualiteit omarmen. Alhoewel je zou zeggen dat we in deze tijd gelijker tot elkaar dan ooit zouden moeten zijn, laat Toen ze verdween zien dat er nog veel te winnen valt in de relatie van mannen en vrouwen tot elkaar. Het tweede interessante punt is, dat de gebeurtenissen inspecteur Gina Harte persoonlijk erg raken. Ondanks dat ze uit haar akelige verleden heeft weten te breken, zijn de littekens er nog steeds. De lezer ziet Gina Harte in Toen ze verdween hier duidelijk mee worstelen. En dit wordt nog versterkt door het feit dat demonen uit het verleden haar in het heden lijken op te zoeken. Dit gegeven levert ook bewondering op voor de moedige personage dat Gina Harte heeft, door dat ze wel blijft vechten voor de slachtoffers.

De gebeurtenissen rondom Samantha zijn complex en behelsen een fascinerend thema. Namelijk partnerruilfeestjes en hoe de verschillende partijen hiermee omgaan. Als lezer bekruipt je gelijk al het gevoel dat dit alleen maar mis kan gaan. Dit samen met het persoonlijk verleden van Gina Harte en de verschillende hoofdstukken die verteld worden door een onbekende derde, levert een sterke spanningsopbouw op in Toen ze verdween. De constante dreiging dat Carla Kovach beschrijft, zowel voor Gina als enkele andere bijpersonages nemen toen, waardoor je geneigd bent om de pagina’s om te blijven slaan om te weten hoe het afloopt. Sommige verhaallijnen zijn nog niet af, maar dit is ook logisch voor een serie. Dit schept eveneens nieuwsgierigheid voor de vervolgdelen, vooral met betrekking tot de gebeurtenissen aan het einde van Toen ze verdween. In Groot Brittannië verschijnt deel elf van de boekenserie van Carla Kovach volgende week. Dit betekent dat we in Nederland in ieder geval nog zeven delen over inspecteur Gina Harte te gaan hebben.

Toen ze verdween is opnieuw een boek met veel emotie, actuele thema’s en nagelbijtende spanning. Door de interessante personages en de sterk opgebouwde spanning gecombineerd met korte hoofdstukken en een pakkende schrijfstijl leest de nieuwste Nederlandse vertaling over Gina Harte heerlijk weg.

Beoordeling: 8 ½ / 10

Toen ze verdween is inmiddels het vierde boek dat Carla Kovach schreef over detective Gina Harte. Deze en voorgaande delen verschenen bij uitgever Meulenhoff Boekerij onder het label Best of Thrillers.