Recensie: Project Hail Mary – Andy Weir

Andy Weir heeft inmiddels drie boeken op zijn naam staan. Met het boek Mars  maakte hij vooral indruk door het simpelweg koppelen van simpele elementen zoals een man op zichzelf, een onbekende planeet en de onbegrensde wil en moed om te (over)leven. Met deze elementen weet deze auteur ook weer de aandacht te trekken met zijn nieuwste boek Project Hail Mary, die in het Nederlands verscheen als lijvige paperback bij Xander uitgevers. In tegenstelling tot Mars en Artemis, die gepubliceerd werden door uitgeverij Karakter.

‘Ryland Grace is de enige overlevende op een ruimteschip, op een wanhopige en misschien zelfs kansloze missie om de mensheid te redden. Hij weet dit alleen niet meer. Hij kan zich zijn eigen naam niet eens meer herinneren, laat staan de opdracht die hij heeft meegekregen en hoe hij die moet vervullen. Het enige wat hij weet is dat hij heel lang geslapen heeft en nu, miljoenen kilometers van huis, wakker is geworden naast twee dode crewleden. Terwijl zijn herinneringen langzaam terugkeren, realiseert Ryland zich dat hij een onmogelijke taak moet zien te voltooien. En dankzij een onverwachte bondgenoot, heeft hij misschien een kans…’

Het is een kunst om een verhaal interessant te houden, wanneer je als enige elementen een man, zijn herinneringen en een ruimteschip hebt. Andy Weir slaagt hier moeiteloos in en weet hier ook nog interessante wetenswaardigheden in te verwerken. Geen beweringen zonder gedegen astronomische achtergrond, lijkt hij gedacht te hebben, want elk onbekend element wordt ondersteund met een berekening of onderbouwing. En voordat je als lezer verschrikt achteruit deinst, omdat je niet bent afgestudeerd in Scheikunde, ‘wees gerust!’. Andy Weir legt zijn astronomische verwijzingen op een dergelijke manier uit, dat de wetenswaardigheden goed te volgen zijn, wanneer je simpelweg logisch kunt nadenken. En juist deze manier van schrijven maakt dat vooral de boeken van Andy Weir ontzettend prettige boeken zijn om te lezen, wanneer science fiction niet je gebruikelijke genre is.

In het eerste deel van het boek krijgt de lezer vooral te maken met Ryland, die zich ontpopt als een bescheiden en nieuwsgierig personage, die openstaat voor nieuwe dingen en tegelijkertijd niet opgeeft. Dit maakt hem een sympathiek personage, maar tegelijkertijd ook de ideale persoon voor het ontmoeten van buitenaardse wezens. Dit betreffende wezen is door Andy Weir heel overtuigend neergezet. Het voelt namelijk niet logisch dat deze wezens precies hetzelfde zouden zijn als wij mensen en op dezelfde wijze communiceren. Om die reden is overtuigt Rocky in Project Hail Mary met zijn bijzondere manier van communiceren, dat creatief en origineel neergezet is door de auteur. Mooi hierbij is om te lezen hoe de beide wezens hun weg naar elkaar weten te vinden door het creëren van een manier van communiceren met elkaar. Deze elementen zorgen, naast de constante dreiging van een mogelijk vergaan van de wereld, voor een prettige spanningsboog, waardoor je verder blijft lezen. Ook het einde is, ondanks dat je weet dat de kans dat Ryland terugkeert naar de aarde klein is, hoopvol en kloppend.

Project Hail Mary  is een aanrader in vele opzichten. Sympathieke personages, toegankelijke wetenswaardigheden, een boeiende samenwerking en vooral een mooie omschrijving van hoop en doorzettingsvermogen. Meesterwerkje!

Andy Weir is levenslange science fiction liefhebber en software engineer van beroep. Hij werd bekend van zijn debuut Mars dat verfilmd werd met Matt Damon in de hoofdrol.  Project Hail Mary verscheen bij Xander Uitgevers.