Tot voor kort waren drie van de vijf boeken uit de Phobos serie van Victor Dixen vertaald. De reeks bevat in het Frans vier delen en nog een vijfde deel dat inzoomt op de achtergrond van de verschillende pioniers. In 2020 nam Jen Minkman van uitgever Dutch Venture Publishing het op zich om onafgemaakte vertaalde series in het Nederlands af te maken. Ze richtte zich daarbij tot de liefhebbers van het genre en vroeg hierbij welke serie men het liefst afgemaakt wilde zien. Phobos is één van de twee series, waarbij het vierde deel, tevens slot van de serie, inmiddels vertaald is.
‘Lancering van de onlinekanalen van de pioniers over 3 seconden… 2 seconden… 1 seconde… Ze hebben moeite om hun weg opnieuw te vinden. Ze zijn de laatste overlevenden van het Genesisprogramma. Nadat ze een woestijn vol eenzaamheid doorkruisten, worden ze nu overspoeld door een wervelvind aan media-aandacht. Zij heeft moeite om op adem te komen. In de ban van vragen zonder antwoord weigert Léonor elke vorm van lof en negeert ze alle camera’s. Is het gevaar op de blauwe planeet echt voorgoed geweken? Zijn de geheimen die hen achtervolgden op de rode planeet begraven? Wat als alles nu eens opnieuw veranderde in het hele zonnestelsel? Hun angst laat hen balanceren op het randje van verstikking; het blijft te vroeg om opgelucht adem te halen.’
In de voorgaande drie delen leerde de lezer de twaalf oorspronkelijke pioniers voornamelijk kennen in hun leefruimte in het ruimteschip en op de planeet Mars. Dit is in Phobos 4 wel even anders, nadat de pioniers gedwongen worden om Mars te verlaten en terug naar de aarde te keren. Hier moeten ze leren leven met de gevolgen die hun presentatie binnen het Genesisprogramma en hun keuzes hierin. En in de praktijk blijkt dit nog best wel lastig te zijn, helemaal met de rol die social media hierin speelt. Ondanks dat Victor Dixen het boek in 2017 schreef, voelen deze elementen verrassend actueel. Denk hierbij aan de rol die social media speelt met de dagelijkse actualiteit en hoe mensen hierin elkaar verbaal kunnen afmaken. Mooi hierbij is dat Victor Dixen binnen Phobos 4 heeft gekozen voor het toevoegen van teksten in social media stijl toe te voegen. Dit levert een mooie variatie op met de ‘normale’ hoofdstukken en bevordert de levendigheid van het verhaal. Dit werd in de voorgaande delen ook toegepast door middel van afbeeldingen van uitvindingen, die gebruikt werden in het boek.
Net als in het voorgaande deel leert de lezer in Phobos 4 de pioniers uit het tweede seizoen alleen zijdelings kennen door de ogen van hoofdpersoon Léonor. Aan de ene kant is dit logisch, omdat Victor Dixen het verhaal vooral schrijft met de Franse pionier als hoofdpersoon. Aan de andere kant zou je de pioniers uit seizoen twee met hun achtergronden wel beter willen leren kennen. Wat Phobos 4 geloofwaardig maakt, is dat de auteur in zijn boek aandacht besteedt aan de mogelijk nadelige effecten van het verblijf op een andere planeet, zoals ziekte en een andere manier van groei en ontwikkeling. Deze zaken sluiten ook mooi aan bij het slot van het boek, waarbij Victor Dixen een intrigerende maar ook logisch voelende conclusie geeft. Aan de ene kant een open einde, maar aan de andere kant maakt dit het Phobos kwartet ook echt af.
Phobos 4 is een onmisbare titel om te lezen, waneer je de voorgaande delen kent. Daarnaast is het ook een mooi moment om de gehele serie in één keer te lezen. Het boek is een daadwerkelijke toevoeging op de voorgaande delen en geeft door de invloed van sociale media een extra dimensie aan het verhaal.
Beoordeling: 9/10
Phobos 4 is geschreven door Victor Dixen en verscheen bij uitgeverij Dutch Venture Publishing, in tegenstelling tot de voorgaande delen. Het is nog niet bekend of het vijfde boek Phobos Origin ook in het Nederlands zal verschijnen. Dit boek zoomt wat meer in op de achtergrond van de pioniers, voordat ze in de Cupido stapten.