Recensie: Over haar lijk – Sarah Pinborough

Sarah Pinborough is fulltime schrijver en heeft inmiddels over de twintig boeken op haar naam staan, die diverse genres behelsen, zoals young-adult, thriller en fantasy. In Nederland kennen we haar bijvoorbeeld van de boeken Wat jij niet ziet. Het Dodenhuis en Belofte maakt schuld. Over haar lijk is haar nieuwste thriller. Sarah Pinburough neemt haar lezers in dit boek mee in de wereld van de rijke klasse met oud en nieuw geld. Mensen die er eigenlijk niet in dit wereldje thuishoren, doen er alles aan om gezien te worden. Maar dan ECHT alles…

‘IETS OUDS
Marcie’s affaire met Jason Maddox sleurde haar midden in de wereld van de gegoede klasse. Oud geld, oude vriendjes, oude geheimen. Marcie is deze wereld misschien wel in getrouwd, maar ze zal er nooit echt toe behoren.
IETS NIEUWS
Dan komt Jasons compagnon terug van een reis naar Londen, met een nieuwe echtgenote. Jong, aantrekkelijk, roekeloos… Iedereen raakt in de ban van Keisha. Ook Jason.
IETS DAT JE NOOIT ONGEDAAN KUNT MAKEN
Sommige mensen zouden een moord plegen voor het leven dat Marcie leidt. Hoe ver is ze zelf bereid te gaan om het te behouden?’

In Over haar lijk zijn twee personages aan het woord; Marcie en Keisha. Op het eerste gezicht lijken ze weinig met elkaar gemeen te hebben, maar wanneer de lezers ze beter leert kennen, wordt dit idee teniet gedaan. Zowel Marcie als Keisha horen namelijk van oorsprong niet thuis in de wereld van de gegoede klasse. Dit maakt ze verfrissend, maar tegelijkertijd ook gevaarlijk, omdat ze extra hun best moeten doen om erbij te horen. In eerste instantie lijkt Over haar lijk hierin het verwachte patroon te volgen: oudere man neemt jonge aantrekkelijke echtgenote en andere getrouwde mannen vallen als een blok voor haar. Maar op dat moment zorgt Sarah Pinborough voor een intrigerende plottwist, waardoor niets meer is wat het lijkt. Dit is voor de verdere loop van het verhaal een heel positieve ontwikkeling, omdat de lezer niet meer weet wat hij of zij moet verwachten. Er worden vele rookgordijnen opgeworpen. En wanneer instabiele personages onder invloed van verdovende middelen aan het woord zijn, is het onduidelijk wie je nog moet geloven. Om die reden doet Over haar lijk ook een beetje denken aan Het meisje in de trein.

Over haar lijk leest als een roman, doordat Sarah Pinborough veel aandacht besteedt aan de ontwikkeling en het toegankelijk maken van de personages. Van vooral Keisha en Marcie leren we ook veel over het verleden. Vooral als ze bedreigende post van een onbekende krijgen, die hier duidelijk van op de hoogte is. Het duurt hierbij even voordat duidelijk wordt, dat Over mijn lijk ook sterke thrillerelementen heeft; een lijk, maar ook een flinke dosis duistere magie in de vorm van voodoo. Voodoo is iets wat veel fascinatie oproept en een duidelijke link met horrorverhalen heeft. Dit maakt het boek extra spannend en geeft daarbij een extra dimensie aan de vraag of iedereen wel de waarheid spreekt. Door de combinatie leest Over mijn lijk, mede dankzij de prettige toegankelijke schrijfstijl van Sarah Pinborough, ontzettend snel en gemakkelijk weg. Het daadwerkelijke einde komt hierbij als een verrassing. En daarbij heeft Over mijn lijk ook een soort open einde waar de lezer nog even over na kan denken.

Over haar lijk is weer een fijne thriller van de hand van Sarah Pinborough. Door de toegankelijke personages merk je als lezer, dat je gemakkelijk met bijvoorbeeld Marcie of Keisha meeleeft. Het boek blijft verrassend tot op het eind en verveelt daardoor op geen enkel moment!

Sarah Pinborough schrijft naast boeken ook voor de BBC en werkt aan verschillende televisieprojecten. Over haar lijk verscheen net als Belofte maakt schuld en Wat jij niet ziet bij uitgeverij The House of Books.