Recensie: Liever verliefd – Sophie Kinsella

De boeken over Shopaholic Becky blijven toch wel hét visitekaartje van Sophia Kinsella, dat het pseudoniem is van Madeleine Wickham. Juist de herkenbare gênante situaties, maar ook de grote liefde voor de chaos die het leven kan zijn, maakt deze boeken bij een breed publiek herkenbaar en geliefd. Ditzelfde geldt zeker voor Liever verliefd dat ook weer garant staat voor een heerlijk middagje wegzwijmelen en lachen tot je buik er pijn van doet.

‘Na een datingappfiasco onderbreekt Ava haar zoektocht naar de ware en reist ze vastberaden om haar boek af te maken naar een Italiaans toevluchtsoord voor schrijvers. De schrijversretraite is de ideale plek om te ontsnappen, ze mag niet eens haar echte naam gebruiken. Als ‘Aria’ ontmoet ze ‘Dutch’, een man die te mooi lijkt om waar te zijn. Ze duiken halsoverkop in een relatie, omringd door het azuurblauwe water van de Mediterrane kust. Maar dan moeten hun echte identiteiten, Ava en Matt, terugkeren naar Londen. Terwijl de fantasie uit elkaar spat, ontdekken ze hoe verschillend hun leven is…’

Als een vakantieliefde begint de relatie tussen Ava en Matt zo ideaal, maar in werkelijkheid hadden ze niet meer verschillend kunnen zijn. Ava is chaotisch, boordevol ideeen en heeft een veeleisende vriendinnengroep, die elk hun eigen bijzonderheden hebben. Hierbij heeft Sophie Kinsella een grote rol weggelegd voor eigenwijze Beagle Harold, die regelmatig een loopje neemt met het eten, dan wel de kleding van diverse mensen. Dit levert een diversiteit aan zeer grappige situaties op, waar je als lezer niet anders kan, dan hardop moet lachen. Daarnaast geeft het ook een mooi beeld van wat een mens en een dier voor elkaar kunnen betekenen. Ook de vriendinnengroep van Ava is hierin heel passend gekozen. Neem bijvoorbeeld Maud, die wanneer ze dronken wordt, een toespraak gaat houden waarin ze haar eigen zichtbaarheid benadrukt. Juist deze kleurrijke beschrijvingen maken dat je je deze gebeurtenissen zo voor je ziet.

Matt daarentegen lijkt van een heel ander slag, maar ook hij heeft een vriendengroep met zijn bijzondere aspecten. Sophie Kinsella neemt de tijd om hierin ook de bijpersonages uit te diepen, waardoor je de hoofdpersonages ook beter leert kennen op basis van de vrienden die ze hebben. In eerste instantie lijken de tegenstellingen tussen tussen Ava en Matt onoverkomenlijk, maar in de loop van het verhaal blijkt dat ze elkaar ook veel kunnen leren. Mits ze hier beiden voor openstaan natuurlijk. Hierin is er in Liever verliefd ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, waarbij het stel een aspect van een ander gebruiken om zichzelf op persoonlijk vlak verder te ontwikkeling. Hierin weet en hoopt de lezer stiekem wel hoe het verhaal afloopt. Maar de weg er naartoe en de diverse plotwendingen kunnen de lezer nog best op het verkeerde been zetten. Dit maakt van Liever verliefd ook een verhaal met een mooie boodschap; Verschillen hoeven niet onoverkomelijk te zijn en juist hierin kun je nog veel van elkaar leren.

Liever verliefd is een echte Sophie Kinsella geworden met veel ruimte voor liefde, humor, komische viervoeters en onverwachte verhaallijnen. Feelgood zoals het zou moeten zijn!

Beoordeling: 9 ½ /10

Sophie Kinsella heeft al diverse boeken over Shopaholic Becky, maar daarnaast ook diverse standalones op haar naam staan. Ook schrijft ze onder haar eigen naam Madeleine Wickham. Net als hoofdpersonage Ava uit Liever verliefd heeft de auteur veel interesses zoals filosofie, muziek en natuurlijk schrijven. In Nederland verschijnen haar boeken bij uitgever The House of Books.