Recensie: Nu we hier toch zijn – Chantal van Gastel

Chantal van Gastel is schrijfster van vele titels, wat het best te omschrijven is als realistische feelgood. Aan de ene kant een verhaal dat een glimlach op je gezicht tovert, maar het daarbij niet schuwen om heftige en herkenbare thematiek aan te kaarten. Nu we hier toch zijn is hiervan opnieuw een prachtig voorbeeld:

Soms brengt een verkeerde afslag je precies op de juiste bestemming

Al tien jaar lang neemt Audrey elke dag dezelfde route naar haar werk. Zodra ze de rotonde naar het parkeerterrein nadert, verandert ze in Audrey van hr. Die Audrey is gemotiveerd en betrouwbaar, drinkt groene thee en maakt iedere dag to-dolijstjes. Maar eigenlijk staat ze op instorten.

Elke ochtend wordt het moeilijker om uit bed te komen; ze gebruikt de snoozefunctie steeds vaker. En telkens als ze de rotonde ziet verschijnen, stelt ze zich voor hoe het zou zijn om gewoon door te rijden en een ander leven te beginnen. Groots en meeslepend, zoals in haar lievelingsfilms. Maar in plaats daarvan doet ze wat er van haar verwacht wordt. En niemand die haar doorziet.

Tot ze op een maandagochtend Lynx ontmoet. Hij weet vanaf de steiger waarop hij staat te schilderen steeds haar aandacht te trekken en zijn ‘leven in het nu’-mentaliteit wakkert iets in haar aan. Voor één keer besluit Audrey te doen wat ze altijd al wilde. Ze belandt in Parijs. Alleen en zonder plan. Maar misschien is dat precies wat ze nodig heeft…

Het verhaal van Audrey start heel herkenbaar. Veel mensen hebben weleens een moment in hun leven dat ze balen van hun werk en zich eigenlijk afvragen wat ze aan het doen zijn. De stiekeme fantasieen van rechtdoor rijden, terwijl je eigenlijk linksaf moet. Of fantaseren dat je de trein de gehele andere kant op neemt, dan waar je moet zijn. Chantal van Gastel weet hierin heel mooi het proces te beschrijven, waar Audrey doorheen gaat, tot de onvermijdelijke uitbarsting. En elke dag zijn er zaken die meer aan haar gaan knagen, maar ook gebeurtenissen die haar emotionele belevingswereld zo op de kop zetten, dat ze op een gegeven moment niet anders kan dan actie ondernemen. Hierbij worden door Chantal van Gastel ook andere heftige thematiek besproken, die je op het eerste gezicht wellicht niet in een feelgood verhaal zou verwachten, maar die Nu we hier toch zijn doorspekt van een realistisch gevoel. Het leven kan pijn doen en overweldigend voelen, maar je kunt ook mooie intense dingen beleven en elkaar door heftige gebeurtenissen heen helpen.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen en dit geldt zeker voor hoofdpersonages Audrey en Lynx. Maar naarmate Nu we hier toch zijn zich verder ontvouwt en de lezer de twee mensen beter leert kennen, voelen deze sprongen steeds logischer aan. En juist dit onverwachte en verrassende aspect helpt Audrey en Lynx om verder te komen. De beschrijvingen van Parijs in combinatie met de liefde voor films levert een sprookjesachtig serendipity gevoel op. De beide personages spreken hierin ook erg aan, waaronder Lynx met zijn hier en nu en doen wat je leuk vindt. Maar wellicht slaat hij hierin soms ook een beetje door? Juist deze tegenstellingen zorgt ervoor dat twee mensen met een zwaar aspect in hun leven, dichter bij elkaar komen.

Opnieuw heeft Chantal van Gastel een smaakvolle en vooral realistisch voelende feelgood geschreven. Het laat de lezer nadenken over eigen keuzes en mogelijkheden om je leven ten volle te benutten.

Chantal van Gastel heeft inmiddels meerdere titels op haar naam staan, waarbij Nu we hier toch zijn de meest recente is. Haar boeken verschijnen bij uitgeverij Boekerij onder Best of Romance.