Recensie: Midzomerspel (Dunbridge Academy #2) – Sarah Sprinz

Auteur Sarah Sprinz studeerde geneeskunde en doet inspiratie op voor haar boeken tijdens haar vakanties in Schotland en Canada. Zo verscheen haar serie over prestieuge Schotse kostschool Dunbridge Academy, waarbij de lezer in het eerste deel al kennismaakte met Henry en Emma. In het vervolgdeel Midzomerspel gaat het verhaal logischerwijs verder, maar dan met andere hoofdpersonages.

‘Victoria Belhaven-Wynford en Charles Sinclair zijn al zolang ze zich kunnen herinneren beste vrienden. Ze kunnen altijd met hun angsten en onzekerheden bij elkaar terecht. Toch is er één ding dat Tori niet met Sinclair kan delen, en dat is hoe ze zich voelt als ze naar hem kijkt. Ondanks haar gevoelens voor Sinclair is ze met Valentine aan het daten, hoewel ze diep in haar hart weet dat er tussen hen geen sprake is van échte liefde. Bovendien kunnen de jongens elkaar niet uitstaan, waardoor Tori en Sinclair elkaar steeds meer uit het oog verliezen.

Sinclair heeft alleen maar aandacht voor Eleanor, die samen met hem de hoofdrol speelt in Romeo en Julia, het theaterhoogtepunt van het schooljaar op Dunbridge Academy.Tori, die eigenlijk ook mee had willen spelen, besluit zich aan te melden voor de scriptgroep. Lukt het haar om vanaf de zijlijn toe te kijken en haar jaloezie te bedwingen?’

Tori en Sinclair leerde de lezer al zijdelings kennen door het eerste boek getiteld Midwinterfeest. In Midzomerspel gaat Sarah Sprinz dieper op beide karakters in en de lezer krijgt hierin echt een stukje persoonlijkheid mee. Bijvoorbeeld het belang wat Tori hecht aan sterrenbeelden en haar liefde voor boeken. Maar ook van de bijpersonages wordt essentiële informatie meegegeven, zoals de moeizame relatie van Valentine met zijn moeder. En juist deze informatie heel zijdelings verwerken in de gedachtenpatronen van de personages zorgt ervoor dat de karakters echt gaan leven. De verhalen worden afzonderlijk beleefd door de ogen van Tori en Sinclair en zo word mooi weergegeven hoe ze zich voelen in bepaalde situaties en hoe ze gebeurtenissen heel (wellicht onjuist) kunnen interpreteren. En juist dat laatste is fascinerend om te zien, omdat een interpretatie van iets een heel eigen leven kan gaan leiden.

Sarah Sprinz heeft een schrijfstijl waarin veel gevoel en realisme verwerkt is. Denk bijvoorbeeld aan seks, dat ook gewoon onhandig kan zijn. En dat voelt veel meer aan als de werkelijke wereld. Maar ook heftige thematiek zoals huiselijk geweld, verslaving en pestgedrag komen aan bod. Door de gevoelsmatige schrijfstijl van de auteur zal de lezer ook in Midzomerspel gemakkelijk kunnen meeleven met de hoofdpersonages. Een aantal bijpersonages zoals Olive wekt nieuwsgierigheid op. Zij zal een grotere rol gaan spelen in het derde boek over Dunbridge college. Alhoewel de personages veel geld en prestige hebben, lijkt Sarah Sprinz ons te willen vertellen dat op elk huisje wel een kruisje zit en niemand perfect is. En achter een pester die zich groot wil houden, zit wellicht een persoon, die thuis veel te verduren heeft van bijvoorbeeld zijn of haar ouders. Tenslotte is de dark academia vibe ook in Midzomerspel weer in flinke mate aanwezig.

Doordat Midzomerspel zo realistisch en vol emotie geschreven is, maakt dit het boek heerlijk leesvoer voor als je eens een slechte dag op werk of op school hebt. Sarah Sprinz weet namelijk een mooi verhaal neer te zetten dat de lezer zich beter laat voelen zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen.

Midzomerspel is na Midwinterfeest het tweede deel in de serie over Dunbridge Academy, waarin bijpersonages in het eerste deel nu meer op de voorgrond treden. Deze boeken van Sarah Sprinz verschijnen bij uitgeverij Boekerij, Best of romance.