Recensie: Middernachtsbibliotheek – Matt Haig

Matt Haig is bekend van onder andere De wezens en Het eeuwige leven en stipt altijd wel een bijzonder element aan in zijn boeken. Bijvoorbeeld een professor die door een aandoening al eeuwenlang en hierdoor gedwongen was verschillende personages aan te nemen. En buitenaardse wezens die hun best doen om iets te begrijpen van die planeet dat aarde heet. Ook zijn nieuwste werk Middernachtsbibliotheek schaart zich moeiteloos tussen deze verhalen. In dit boek leren we een wanhopige jonge vrouw kennen, die gaandeweg steeds meer spijt krijgt van de keuzes die ze heeft gemaakt. Maar wat als ze de kans krijgt dit over te doen?

‘Als je alles waar je spijt van hebt ongedaan kunt maken, zou je dat dan ook doen?
Nora wordt overweldigd door het gevoel dat ze in haar leven verkeerde keuzes heeft gemaakt, en iedereen teleurstelt. Wanneer ze in de Middernachtbibliotheek terechtkomt, een plek tussen leven en dood, krijgt ze de kans om te zien op welke vele manieren haar leven anders had kunnen verlopen. Elk boek dat ze openslaat neemt haar mee naar een ander leven: waarin ze Olympisch zwemkampioen is, wél bij haar ex is gebleven of haar droom om gletsjeronderzoeker te worden daadwerkelijk heeft waargemaakt. In elk bestaan probeert ze haar weg te vinden. Terwijl ze door de Middernachtbibliotheek struint moet ze de ultieme vraag onder ogen komen: wat maakt het leven de moeite waard?
Middernachtbibiliotheek is een betoverende en hartverwarmende roman die toont dat er altijd nog andere mogelijkheden zijn als je het somber inziet. Een ode aan het leven, ook als dat gebreken vertoont.’

Middernachtsbibliotheek behandelt een intrigerende theorie die beweert dat wij mensen door het leven heen met verschillende keuzes te maken krijgen. Op basis van welke keuze we maken, ontstaat er een alternatieve dimensies, waarin verschillende varianten van ons bestaan, die verschillende keuzes gemaakt hebben. Het boek begint heel toegankelijk met de jonge vrouw Nora, die op een dag belandt waarop alles misgaat. Ze begint zich ernstig af te vragen of ze niet de verkeerde keuzes heeft gemaakt. Juist dit element zorgt ervoor dat de lezer gelijk in het verhaal zit. Namelijk iedereen heeft weleens een moment, of meerdere momenten gehad, waarop er over bepaalde beslissingen getwijfeld wordt. Wat als je toch voor die droom was gegaan of even iets meer muziekles had genomen? Matt Haig neemt in Middernachtsbibliotheek zijn hoofdpersonage één voor één haar keuzes herzien, wat leidt tot een scala aan interessante situaties. Mooi hierbij is dat Nora weinig weet over het verleden wat deze variant op haar beleefd heeft, wat leidt tot hilarische, maar ook ongemakkelijke situaties.

Middernachtsbibliotheek heeft hierbij ook een belangrijke boodschap en raakt hierdoor een belangrijk vraagstuk. Het lijkt op het oog zo geweldig om topsporter, beroemdheid of wetenschapper te zijn, die echt wat bijdragen aan de wereld. Maar levert dit nu echt op waar levensgeluk daadwerkelijk om draait? Het slot van de Middernachtsbibliotheek logisch en zet de lezer tot nadenken, ook over eigen gemaakte keuzes. Ook Nora zelf verandert door de verschillende keuze opties die ze doorloopt. Was haar oorspronkelijke leven nu echt zo slecht? Ze maakt een duidelijke persoonlijke ontwikkeling door en als lezer ontwikkel je als het ware met haar mee. Juist omdat Nora’s verhaal zo herkenbaar aanvoelt. Qua beeldvorming is het prachtig dat Matt Haig heeft gekozen voor een bibliotheek om Nora’s verschillende keuze opties te symboliseren. Want juist boeken nemen je even mee naar een andere wereld, waar je even uit je eigen wereld kan ontsnappen.

Nachtsbibliotheek is een intrigerend en hartverwarmend boek, waar je geen genoeg van zult krijgen. Door de toegankelijke personages, intrigerende theorie en herkenbaarheid, zul je na het lezen van Matt Haig’s nieuwste boek nooit meer hetzelfde zijn.

Matt Haig zijn nieuwste roman, Middernachtsbibliotheek, verscheen net als zijn voorgaande Nederlandstalige boeken, bij uitgeverij Lebowski. Deze auteur heeft zowel in London en Spanje gewoont, voordat hij in York terechtkwam met zijn vrouw, die ook schrijver is, en zijn twee kinderen.