Recensie: Mama huilt harder – Leslie Keijzer

Wie bekend is met de series Echte Gooise meisjes en Echte Gooise moeders, zal de naam Lesley Keijzer bekend voorkomen. Zelf had ze de sticker van ‘Bekend van echte Gooise moeders’ liever niet op haar boek gezien. Tijdens een van Ilona’s legendarische leesclubs over Mama huilt harder toont zij zich een bescheiden, maar krachtige vrouw die niets liever wil dan vrouwen en hun omgeving helpen en inzicht geven.

‘Leslie Keijzer vertelt in Mama huilt harder haar eerlijke verhaal over het beginnende moederschap. Want wat als je harder huilt dan je baby, maar geen idee hebt waarom? Na de geboorte van haar zoontjes (4 en 2) krijgt Leslie Keijzer beide keren last van steeds intensere neerslachtige en angstige gevoelens. Regelmatig zit ze huilend tegenover de huisarts. Bang, radeloos, gebroken. Op het dieptepunt durft ze zelfs haar huis niet meer uit en ontwikkelt ze een extreme angst om dood te gaan.

Door de dokter wordt ze naar huis gestuurd met het advies om goed uit te rusten. Pas veel later ontdekt ze dat het om een postnatale (post partum) depressie gaaten vallen er puzzelstukjes op hun plek. Leslie is niet de enige bij wie een postnatale depressie niet wordt herkend. 1 op de 10 moeders krijgt last van een postnatale depressie.’

‘Ik vind het doodeng dat mijn verhaal nu de wereld in gaat. Eerlijker dan dit wordt het niet. Ik hoop dat dit boek een steun is voor alle vrouwen die hetzelfde doormaken (1 op de 10 moeders, shocking!). Je bent niet gek. En je hoeft het niet alleen te doen. Het is oké als je niet kunt uitleggen hoe je je voelt. Logisch, je begrijpt jezelf niet eens. Daarom schrijf ik dit boek ook voor partners, familieleden en vrienden.’

In de media en in het dagelijks leven wordt het moederschap vaak neergezet als een façade. Je zit als moeder op een roze wolk, bent een (heel zware) bevalling zo vergeten en je kind slaapt na een paar weken zo door. Helaas blijkt het in de praktijk nogal eens anders te verlopen. Dit hoeft niet perse gelijk een postnatale depressie te betekenen, maar vrouwen kunnen zich vaak overweldigend voelen door de geboorte van hun kind en hier allerlei gevoelens bij ervaren. Of je maakt als moeder keuzes, waarbij je zelf prettiger bij voelt, maar die door je omgeving als ‘raar’ worden bestempeld. Zoals het geven van flesvoeding in plaats van borstvoeding. Leslie Keijzer vertelt in haar boek Mama huilt harder over haar ervaringen na de geboorte van haar twee kinderen, dat alles behalve een ‘roze wolk’ was. Haar verhaal leest als een dagboek en bevat verschillende details, die een goed beeld geven van hoe ze deze periode heeft ervaren. En vooral hoe haar omgeving op haar situatie reageerde en de onbegrip die hiermee gepaard ging.

Leslie Keijzer is natuurlijk een bekende persoonlijkheid en juist dit gegeven levert een interessante tegenstelling op. Aan de ene kant haar ogenschijnlijk gelukkige beeld op de sociale media en aan de andere kant de vermoeide, depressieve en soms wanhopige gevoelens die ze in haar thuisomgeving ervoer. Dit geeft een mooi idee van hoe een beeld op Instagram niet altijd hoeft te stroken met de werkelijkheid. Ondanks dat Mama huilt harder over een heftig onderwerp gaat, weet Leslie Keijzer er wel wat luchtigheid in te brengen. Ze durft kritisch naar zichzelf te kijken, heeft een enorme daadkracht om nieuwe behandelingen uit te blijven proberen en weet met haar droge humor ook een lach op het gezicht van de lezer te toveren. Ook wanneer je geen kinderen hebt, of zelfs ervaring met depressiviteit is dit boek een aanrader voor het creëren van besef en begrip. Juist ook omdat het taalgebruik van de auteur zeer toegankelijk is en er weinig medische terminologie gebruikt wordt. Ten slotte is Mama huilt harder ook een schokkend verhaal, omdat iemand zo lang heeft rond kunnen lopen met een postnatale depressie zonder de juiste zorg aangeboden te hebben kregen.

Mama huilt harder is een emotioneel, toegankelijk en heftig verhaal van een moedige vrouw, die er alles aan doet om het hoofd boven water te houden. Het boek is een aanrader voor het creëren van meer besef en begrip rondom postnatale depressies.

Mama huilt harder is geschreven door Leslie Keijzer, bekend van de series Echte Gooise meisjes en Echte Gooise moeders. Het boek is verschenen bij uitgeverij Luitingh Sijthoff en verkrijgbaar bij de Nederlandstalige boekhandel. Ook is het boek verkrijgbaar als luisterboek, ingesproken door Leslie zelf.