Recensie: Koningin van verraad (Koninkrijk #2) – Danielle L. Jensen

Het koninkrijk der bruggen eindigde met een zware cliffhanger. Hoe kan Lara, maar ook Aren zich uit deze penibele situatie redden? Koningin van verraad gaat verder waar zijn voorganger is gestopt en uitgever Boekerij lijkt in dit vervolg nog meer energie te hebben gestopt: een boekblok in verschillende kleuren, toevoeging van kunst aan de gelimiteerde editie en de naakte omslag is ook een plaatje om te zien.

‘Als alles wat Lara liefheeft wordt bedreigd moet ze beslissen voor wie – en wat – ze vecht: voor haar koninkrijk, voor haar man of voor zichzelf?

Lara was koningin, maar leeft nu in ballingschap als verrader. Niet lang geleden heeft ze moeten toekijken hoe haar eigen vader Ithicana veroverde, zonder dat ze ook maar iets kon doen om hem te stoppen. Als ze erachter komt dat haar man Aren tijdens de strijd niet vermoord, maar gevangen genomen is, weet Lara dat er maar één reden is waarom haar vader hiervoor heeft gekozen: Aren dient als lokaas voor zijn verraderlijke dochter.

Voor Lara zit er niets anders op: ze zal terugkeren naar Ithicana met een plan om niet alleen koning Aren, maar ook het Koninkrijk der Bruggen te bevrijden uit de klauwen van haar vader. Hiervoor zal ze zijn eigen wapens tegen hem moeten gebruiken: de zussen van wie ze het leven heeft gespaard. Al snel zijn er meer tegenstanders dan Lara had verwacht. Niemand is te vertrouwen en vijanden en bondgenoten wisselen van kant. Maar haar grootste tegenstander is misschien juist wel de man die ze probeert te bevrijden – de man die ze heeft verraden.’

Alhoewel de lezer weet dat Lara’s intenties dusdanig zijn veranderd, sinds ze Aren en zijn volk daadwerkelijk heeft leren kennen, het volk van Ithicana denkt hier heel anders over. Maar ‘de kleine kakkerlak’ zoals ze genoemd wordt, doet haar naam eer aan en doet er alles aan om haar fouten recht te zetten. Dit levert nog wat onverwachte wendingen in het verhaal op, wanneer bijvoorbeeld de zussen van Lara op het toneel verschijnen. En op zijn zachts gezegd: het is een vreugde om deze personages te leren kennen! Onbegrensde trouw in combinatie met een scherpe tong leveren hele spitse dialogen op, waardoor bepaalde mensen op spitse (en ook ergens komische) wijze op hun plek worden gezet. Lara krijgt in haar gevecht de kans om sterk te groeien als persoon. Het is bijna bewonderingswaardig hoe zij fouten uit het verleden durft toe te geven en te vechten voor haar waarden en normen. Soms lijken haar vaardigheden hierin iets te ver te gaan, wanneer ze met een flinke snee in haar been nog lange afstanden kan lopen en andere fysieke activiteiten kan doen.

Danielle L. Jensen laat in Koningin van verraad nergens de aandacht verslappen met constante sterk opgebouwde spanning en veel actie. Daarnaast is er duidelijk sprake van een ‘enemies to lovers’ trope waardoor de constante wisseling van emoties tussen Lara en Aren heel interessant zijn om te volgen. Ook worden er aan nieuwe personages meer aandacht besteed, zoals aan Zorrah en Keris. Dit is niet zonder reden, want in het derde deel van de Koninkrijkserie zal Danielle L. Jensen het verhaal vooral laten draaien om deze twee personages. Dit betekent ook dat Koningin van verraad wel een soort afgerond verhaal is van Lara en Aren, alhoewel ze in het vervolgdeel ongetwijfeld als bijfiguren langs zullen komen. Tot op het eind van Koningin van verraad blijven de gebeurtenissen zich constant ontwikkelen en er zit aan het eind nog een heftige plotwending. Ook wordt door de auteur het verhaal op zekere wijze goed afgerond zonder afbreuk te doen aan de geloofwaardigheid. De lezer zal bij dit boek vele emoties langs zien komen en alhoewel het fantasy is, voelen de verschillende personages en hun overtuigingen en gevoelens heel echt aan.

Koningin van verraad is op zijn zachts gezegd een overtuigend vervolg op Koninkrijk der bruggen. Het bezit alle elementen van een sterk, meeslepend en toegankelijk fantasy verhaal: rauwe emoties, diverse plotwendingen, aantrekkende en afstotende personages, liefde, vriendschap en vooral onuitputtelijke vechtlust!

Koningin van verraad is het tweede deel in de Koninkrijkserie en geschreven door Danielle L. Jensen. In de Engelse taal bestaat er een derde deel die zich zal toespitsen op andere personages, namelijk Zorrah en Keris. De prachtige gelimiteerde editie van uitgever Boekerij onder Best of fantasy is beperkt verkrijgbaar in diverse boekhandels. Toegevoegde kunst is gemaakt door de getalenteerde Dominique Wessons: Fisherman (tumblr.com)