Recensie: Je liet mij leven – Catherine Ryan Howard

Wanneer je smult van series als Making a murderer, Dexter en How to get away with murder dan is het zeker aan te raden om Je liet mij leven uit de schappen van je lokale boekenboer te pakken. Dit nieuwste boek van Catherine Ryan Howard straalt door haar unieke verhaalsopbouw hetzelfde gevoel uit als bovengenoemde series. De nieuwsgierigheid naar de geest van een moordenaar en hoe een jong meisje onderdeel wordt van een reeks bizarre misdaden.

‘Ze schreef het boek om de moordenaar te ontmaskeren. Maar wat als de moordenaar meeleest?

Toen Eve Black twaalf was, overleefde ze als enige een aanval van een beruchte seriemoordenaar wiens identiteit nog altijd onbekend is. Nu, jaren later, is ze nog steeds geobsedeerd door de man die haar familie vermoordde en haar leven verwoestte. Ze is vastbesloten hem eindelijk te ontmaskeren.

Bewaker Jim Doyle is net begonnen in een nieuw boek. In de true crime-bestseller Je liet mij leven vertelt Eve Black over haar pogingen om de moordenaar van haar familie op te sporen. Met elke pagina die hij omslaat groeit Jims woede, én zijn angst. Want Jim realiseert zich hoe gevaarlijk dicht Eve bij de waarheid zit, en hij weet dat ze niet zal opgeven voor ze hem gevonden heeft. Tenzij hij haar eerst vindt.’

Je liet mij leven wordt beleefd door de ogen van Jim Doyle, die als bewaker zijn tijd dood in een winkelcentrum. Totdat hij op een dag oog in oog komt te staan met een boek, geschreven door Eve Black, een jonge overlever van een seriemoordenaar. Maar niet zomaar een overlever, maar één van de slachtoffers van Jim Doyle zelf…Wat daarop volgt is een seriemoordenaar die geobsedeerd raakt door het enige slachtoffer die zijn gruweldaden overleeft heeft? Om deze ervaring zo echt mogelijk te laten voelen, heeft auteur Catherine Ryan Howard boekfragmenten van Eve Black toegevoegd. Hierin sluiten de belevenissen van Jim Doyle naadloos aan bij de fragmenten van Je liet mij leven die hij op dat moment aan het lezen is. En juist deze manier van schrijven maakt Je liet mij leven uniek in zijn vormgeving. Je leest in feite een boek in een boek, waarbij zelfs de details op de afzonderlijke pagina’s hierop zijn aangepast. Zoals de naam Eve Black bovenaan de bladzijde, in plaats van de naam Catherine Ryan Howard.

Catherine Ryan Howard speelt in Je liet mij leven met de meest kenmerkende opvattingen of misvattingen over seriemoordenaars. Gaat het echt om mensen die erg slim, op zichzelf en mentaal gestoord zijn. Of kunnen deze mensen ook gewoon mannen (of vrouwen) met een gezin of kinderen zijn. Doordat de lezer het verhaal vooral uit oogpunt van Jim Doyle beleeft, is het onvermijdelijk om naast afschuw ook ergens een soort medelijden te voelen voor Jim Doyle, in het leven wat hij leidt. Daarbij heeft het einde van Je liet mij leven nog een aantal verrassingen in petto, die het leven van Jim Doyle, maar ook de relatie met zijn naasten in een heel ander daglicht zet. Voor de conclusie heeft Catherine Ryan Doyle tegelijkertijd een logisch, maar ook een onverwacht einde geschreven. Aan de ene kant verwacht de lezer wel een bepaalde confrontatie, helemaal door de belofte die Eve Black maakt in haar boek. Aan de andere kant komen er een aantal zaken aan het licht, die de lezers zal doen verrassen.

Je liet mij leven is een boek in een boek en daardoor een bijzondere leeservaring. Juist dit gegeven maakt dat de lezer de pagina’s blijft omslaan en hiermee getuige is van een episch gevecht tussen een seriemoordenaar en de overlever van zijn afschuwelijke daden.

Beoordeling: 9 ½ /10

Je liet mij leven is het eerst, in het Nederlands, verschenen boek van Catherine Ryan Howard. Maar in het Verenigd Koninkrijk heeft deze misdaadschrijver al diverse thrillers op haar naam staan, waarvoor ze onder andere genomineerd is voor de Edgar Award for best novel en de CWA John Creasy/New Blood dagger. In Nederland verschijnt Je liet mij leven vandaag bij uitgeverij Boekerij.