Recensie: Het hotel – Lucy Foley

Lucy Foley maakte al indruk met haar thrillers Het appartement, De Jachtpartij en De gastenlijst. Inmiddels is bij uitgeverij Boekerij onder Best of thrillers haar vierde boek Het hotel verschenen. Opnieuw een Whodunnit met klassenverschillen, privileges en urban legendes.

‘Welkom bij het openingsweekend van het Manor Hotel.

De gasten verzamelen zich voor de ingang van het luxe­resort, de nieuwe parel aan de kust van Dorset. De champagne vloeit rijkelijk, het g­ezelschap bruist, de zon gaat onder tijdens een onver­getelijke zomerzonnewende. Maar onder de dekmantel van een feest roert zich iets duisters. Het hotel is gebouwd op geheimen van een ­eeuwenoud bos.

Oude vrienden en vijanden kruipen uit de schaduw. En de gasten zullen al snel ontdekken welke andere dodelijke geheimen er ’s nachts aan het licht komen…’

In Het hotel van Lucy Foley is een hoop gaande. Verleden en heden lopen hier door elkaar heen en klassenverschillen spelen in dit boek een grote rol. Aan de ene kant heb je de elite, waarbij je dankbaar moet zijn als ze het überhaupt de moeite vinden om een blik op je te werpen. En de mensen die hard moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen. In eerste instantie lijken de verhalen uit verleden en heden weinig met elkaar te maken te hebben. Maar natuurlijk worden beide verhalen niet voor niets verteld en blijken deze verhalen elkaar onderling sterk te beïnvloeden.

Lucy Foley creëert in Het hotel een flinke dosis horror in de vorm van de introductie van een soort urban legend. Deze spreekt sterk tot de verbeelding door het idee van grote zwarte wezens met de kop als die van een vogel. Een uit de hand gelopen sekte? Of zijn hier bovennatuurlijke elementen aan het werk. Juist deze zaken maken dat Het hotel een griezelig element krijgt en de lezer aanspoort om door te lezen. Het verhaal wordt belicht vanuit de verschillende deelnemers, die niet allemaal even betrouwbaar zijn. Daardoor wordt de lezer verschillende keren op een onjuist spoor gezet en weer Lucy Foley diverse keren te verrassen. Tot op het eind blijft het verhaal intrigerend en spannend om te lezen.

Voor liefhebbers van bovennatuurlijke zaken, urban legends en whodunnits is Het hotel een aanrader om te lezen.

Lucy Foley werkt voor een uitgeverij en schrijft met Het hotel haar vierde thriller. Haar boeken verschijnen bij uitgeverij Boekerij onder Best of thrillers.