Recensie: De laatste dag – Cesca Major

Als er iets hartverscheurends gebeurt in je leven, zoals de dood van een geliefde, zou je willen dat je het had kunnen voorkomen. Of dat je meer tijd met diegene had gewild. In De laatste dag van Cesca Major draait het hele boek om juist dit gevoel:

Het is maandagochtend en zoals gewoonlijk vliegt de Londense zakenvrouw Emma gehaast de deur uit. Door haar volle inbox en steeds langer wordende to-dolijst merkt ze niet dat de sfeer in huis gespannen is. Als ze na een lange dag thuiskomt en er duidelijk wordt dat ze alwéér hun jubileum is vergeten, is voor haar man Dan de maat vol. Na een knallende ruzie stormt hij naar buiten, de straat op. Emma hoort piepende remmen, een harde knal, een loeiend autoalarm. En ze weet dat Dan nooit meer thuis zal komen.

De volgende dag wordt Emma in diepe rouw wakker… naast Dan. Het is opnieuw maandag. En de volgende dag weer, én de dag daarop. Elke ochtend wordt Emma wakker naast haar echtgenoot, om hem aan het eind van de dag weer te verliezen. Maar elke nieuwe dag is een nieuwe kans. Een kans om het anders te doen. Om de perfecte dag te creëren. En misschien, heel misschien, om het einde te veranderen.’

Hoofdpersoon Emma zal voor veel mensen een herkenbaar personage zijn. Een drukke baan, een huishouden runnen, een vriendengroep die ondersteund moet worden en een man en kinderen die liefde en aandacht nodig hebben. Als lezer voel je in De laatste dag haarfijn de stress die deze vrouw elke minuut van de dag moet hebben. Nee zeggen is duidelijk een kunst en Emma wordt duidelijk opgeslokt door de wensen en eisen van haar omgeving. Maar vergeet ze eigenlijk niet wat echt belangrijk is? Waar het leven echt om draait? En om deze vragen draait het juist in De laatste dag. Cesca Major neemt de lezers mee in het leven van een drukke vrouw die ruw wakker word geschud wanneer de liefde van haar leven overlijdt en ze alles in perspectief ziet.

En juist dan realiseer je je dat het te laat is. Maar voor Emma voelt het alsof ze een tweede kans krijgt, wanneer ze de volgende dag weer naast Dan wakker wordt. Maar is dit voldoende om haar dit te laten inzien? Cesca Major laat zien dat mensen hardleers kunnen zijn en misschien wel te veel gevormd door de haastige en veeleisende maatschappij waarin we leven. Ze kiest hierin duidelijk niet de gebruikelijke weg, waardoor De laatste dag een unieke leeservaring wordt. De lezer maakt mee hoe Emma van alles probeert om haarzelf te veranderen en die ene fatale gebeurtenis te voorkomen. En juist dit gegeven levert Emma heel veel op en leert haar anders kijken naar haar leven en haar geliefden. Cecsa Major creeert met dit gegeven een hartverscheurend verhaal van een vrouw die door een unieke kans leert wat echt belangrijk is. En juist het einde van De laatste dag kan hierin niet meer passend zijn.

De laatste dag is een verrassend en slim geschreven verhaal over datgene waar het leven echt om draait. En juist de publicatie van dit verhaal in deze drukke en gejaagde maatschappij waarin we leven, kan niet belangrijker zijn.

Beoordeling: 9 1/2 /10

De laatste dag is geschreven door Cesca Major en verschijnt bij uitgeverij Boekerij, Best of Romance. Cesca Major is schrijver en scenarist en heeft onder verschillende namen diverse publicaties op haar naam staan.