Recensie: Heb ik je ooit verteld? – Genevieve Kingston

Voor de mensen die zo’n goede band met hun moeder hebben als Genevieve Kingston dat had, is dit gegeven verschrikkelijk om over na te denken: Op jonge leeftijd je moeder verliezen. Het overkwam deze auteur en haar moeder vond een manier om toch deel uit te kunnen maken van de toekomst van haar dochter. Genevieve (Gwen) schreef hier een boek over: Heb ik je ooit verteld?

‘Als Genevieve (Gwen) nog maar drie jaar oud is, wordt er bij haar moeder terminale kanker geconstateerd. Als door een wonder leeft haar moeder nog acht jaar, en in die tijd vult ze een kist met cadeaus en brieven voor Gwen, voor elke belangrijke mijlpaal en voor elke verjaardag tot haar dertigste: de dag dat ze haar middelbareschooldiploma krijgt, de dag dat Gwen haar rijbewijs haalt. Gwen is nu in de dertig en als Heb ik je ooit verteld begint, zijn er nog drie ongeopende cadeaus: verloving, huwelijk en eerste baby. Twee decennia na haar moeders overlijden zorgen de bijzondere cadeaus nog steeds voor een innig contact.
Dit boek is niet alleen een prachtig geschreven moeder-dochterverhaal. Het is ook het verhaal van een familie die wordt verscheurd door rouw en geestesziekten, en van een jonge vrouw die daartussen haar weg probeert te vinden. Bovendien is het een boek over familie en nalatenschap, een boek dat nadrukkelijk verklaart dat liefde sterker is dan de dood.’

Het boek Heb ik je ooit verteld? omschrijft in eerste instantie hoe Gwen opgroeit met een ernstige zieke moeder en een vader die alles eraan doet om de eindjes aan elkaar te knopen. Aan de ene kant zijn Gwen en haar broertje gezegend met warme ouders die om hen geven en alles eraan doen om ze een goed leven te hebben. Aan de andere kant staan ze op het punt hun moeder te verliezen aan een dodelijke vorm van kanker, wat een onuitwisbare stempel op het gezin drukt. Genevieve Kingston schrijft dit boek in een soort dagboekvorm en in de ik-persoon, waardoor je als lezer alle rauwe gevoelens meekrijgt, waar ze mee te maken krijgt. Op het moment dat haar moeder overleden is en een doos vol cadeaus voor de mijlpalen achterlaat, beseft de auteur ook steeds meer hoeveel ze van haar moeder nog had willen weten.

Heb ik je ooit verteld? betekent een hartverscheurend verhaal over een gezin waarbij een geliefde wordt weggerukt. Ze moeten er op hun eigen manier mee om leren gaan en dit gaat gepaard met wat flinke hobbels in de weg en diverse moeilijke momenten. Je voelt als lezer de pijn waar het hoofdpersonage mee te maken krijgt. Een mooie keus hierbij is om foto’s en teksten toe te voegen van wat de moeder voor haar kinderen achtergelaten heeft. Hierdoor krijgt de lezer ook een beeld mee van deze vrouw, die zo graag meer tijd had willen doorbrengen met haar kinderen. Je voelt haar verdriet en onmacht door de pagina’s heen sijpelen. En juist deze wisselwerking tussen de brieven, video’s en cadeautjes van de moeder en de gedachten en worstelingen van de dochter ontstaat er toch een vreemd soort dialoog tussen deze twee personages. Heb ik je het ooit verteld? laat ook zien wat een mentale en lichamelijke invloed een verlies van een geliefd gezinslid kan hebben op de achterblijvers.

Met Heb ik je het ooit verteld? maakt Genevieve Kingston de lezers deelgenoot van een hartverscheurend verlies, maar ook de bijzondere band die zij met haar moeder had en nog steeds heeft. In het boek wordt het duidelijk wat een mentaal en lichamelijk effect zo’n verlies op de achterblijvers kan hebben.

Heb ik je ooit verteld? verscheen bij uitgeverij Cargo en is geschreven door Genevieve Kingston. Het boek is verrijkt met brieven en foto’s die haar moeder voor haar achtergelaten heeft. De toegevoegde foto’s in deze recensie tonen Genevieve met haar moeder.