Recensie: Een vleugje Londen – Gaby Rasters

Wie bijvoorbeeld titels zoals Hou me vast zoals ik was en Hemelse modder van Gaby Rasters heeft gelezen, zal allicht weten dat deze auteur geen onbekende is in het beschrijven van heftige thema’s, intense emoties en vooral hele menselijke zaken. Zo ook in haar nieuwste boek Een vleugje Londen neemt ze haar lezers mee in de emoties van twee unieke personages met elk hun eigen uitdagingen:

‘Een ongeopende brief. Een verloren koffer. Twee levens die voorgoed zullen veranderen.

Sinds het overlijden van zijn grote liefde Maggie is Tomas de passie voor zijn werk als parfumeur helemaal kwijt. Maar Maggie heeft hem iets nagelaten: een brief die hij precies een jaar na haar overlijden mag openmaken. In de brief draagt ze hem op naar Londen te reizen en hun liefde te bottelen in een nieuw parfum. Tomas besluit de uitdaging aan te gaan, maar op de luchthaven gaat het al mis: hij raakt zijn koffer kwijt.

Sharons leven neemt een dramatische wending als haar vader wordt opgenomen op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis. Om de zaken nog ingewikkelder te maken, draagt haar vader zijn levenswerk aan haar over: een verzameling verloren koffers die hij wil herenigen met hun rechtmatige eigenaren. In eerste instantie ziet Sharon weinig in het project, maar als ze de jonge Tomas ontmoet, realiseert ze zich dat herinneringen ons dierbaarste bezit zijn. En dat ze misschien wel meer voor Tomas kan zijn dan alleen de vrouw die hem zijn koffer terugbracht.’

Wat Een vleugje Londen zo bijzonder en uniek maakt zijn in ieder geval drie dingen. Hoofdpersonage Tomas is parfumeur en veel dingen die hij ervaart omschrijft hij als geuren. Dit maakt dat het verhaal moeiteloos een extra dimensie krijgt en de lezer zelf ook het leven door middel van geuren wil gaan ervaren. Het tweede aspect betreft de beschreven dialogen die Tomas in zijn hoofd met zijn grote liefde houdt. Juist omdat Gaby Rasters Maggie laat spreken door middel van de gedachten van Tomas, maakt dat zij ook een prominent personage wordt in het boek. Juist zijn keuzes, maar ook de manier waarop hij leert om door te leven zonder de liefde van zijn leven, worden allen sterk beïnvloedt door het bestaan van Maggie. Een derde aspect ten slotte is het fascinerende idee, dat men koffers kan opkopen, die verloren zijn geraakt op het vliegveld. Het idee dat soms het hele leven van mensen in deze koffers kunnen zitten en de manier waarop Sharon en haar vader dit verwerken in hun eigen verhaal, is heel intrigerend om te lezen.

Gaby Rasters belicht ook in Een vleugje Londen heftige thematiek zoals we dit van haar gewend zijn. Denk hierbij aan verlies, maar ook in het bezit zijn van een lichaam of geest die niet het meest alledaags is. Met alle uitdagingen die hierbij komen kijken. En juist Gaby Rasters weet twee mensen, met elk hun eigen rugzakje, moeiteloos met elkaar te verbinden tot iets prachtigs. En dit maakt dat Een vleugje Londen alles behalve verdrietig is, maar juist een verhaal met een flinke dosis feelgood en boordevol hoop. En vooral ook de kracht van herinneringen en een bepaalde moedeloosheid om weet te zetten tot de vechtlust om juist met je verleden het heden en de toekomst te schapen.

‘Wat heeft het eigenlijk allemaal voor zin? Doorgaan zonder je geliefde? Alles op de automatische piloot. Jij was de motor achter mijn geluk. Jij gaf de geuren kleur. Snap je wat ik bedoel?

De omslag van Een vleugje Londen geeft het gevoel dat de lezer zal krijgen van dit boek perfect weer. Met bijzondere personages, heftige thematiek, maar vooral ook de kracht van je verleden en een flinke dosis hoop, weet Gaby Rasters weer een pareltje af te leveren!

Gaby Rasters is een auteur van Nederlandse bodem en heeft al verschillende titels op haar naam staan: de trilogie Follow, Like en Share en de romans Nooit meer bang, Hou me vast zoals ik was en Hemelse modder. Haar nieuwste roman Een vleugje Londen verschijnt net als haar romans bij uitgeverij Boekerij.