Recensie: De Wolven (Ragdoll #3) – Daniel Cole

Wanneer je de voorgaande boeken Ragdoll  en Marionet gelezen hebt, weet je dat Daniel Cole niet de meest standaard thrillerschrijver is. Zijn boeken zitten boordevol niet alledaagse personages, onverwachte plotwendingen en diverse gedetailleerde horrorelementen. De Wolven betekent de afsluiting van deze intrigerende trilogie, maar is het een waardige eind?

‘William Fawkes’ zelfgekozen isolement wordt doorbroken vanwege de schijnbare zelfmoord van zijn goede vriend Finley Shaw. Om zijn dood te verklaren duikt Wolf samen met Baxter en Edmunds diep in het verleden van zijn vriend. Het wordt een race tegen de klok wanneer het interne onderzoek naar Wolfs rol bij de Ragdoll-moorden steeds intenser wordt. Dan stuit Wolf ook nog op vergaande corruptie binnen het korps, en dreigt hij meer te verliezen dan alleen zijn carrière… Zullen Wolf en Baxter hun meest complexe zaak ooit overleven?’

William Fawkes (bijnaam Wolf) zijn carriere staat flink op de tocht, en helemaal wanneer hij wordt gearresteerd. Een getouwtrek om de macht begint en hoofd van de afdeling Christian geeft Wolf een unieke kans om de geheimzinnigheid rondom de dood van goede vriend Finley Shaw te onderzoeken. Alle tekenen lijken op zelfmoord, maar is dit dan eigenlijk wel het geval. De bijzondere combinatie van personages hebben elk hun chaos, hun problemen en doen daarnaast nog een poging om een moord te onderzoeken. Werk en privé aangelegenheden lopen hier moeiteloos door elkaar heen en maken de zaken er niet gemakkelijker op. Juist deze problemen en deze rompslomp maken de verschillende personages heerlijk toegankelijk en zorgt ervoor dat de lezer moeiteloos met hen meeleeft. Daarbij levert dit ook diverse onverwachte plotwendingen op, zoals het feit dat Wolf en Baxter nader tot elkaar komen.

De zaak zit ingewikkeld in elkaar en Daniel Cole weet zijn lezers moeiteloos op het verkeerde been te zetten. In de loop van het boek blijkt dat de dader veel dichter bij zijn rechercheurs staat dan verwacht en dit zit alles op scherp. Een race tegen de klok begint, waarbij door de auteur ook verschillende keren naar het verleden wordt geblikt. Maakt geld inderdaad de beste vriendschappen kapot? Of moet je juist altijd vechten voor de waarheid? De Wolven is een intrigerend slotstuk waarbij de schrijver soms wel wat zijsporen meemaakt. Dit is gelukkig niet nadeling voor de spanningsopbouw, die prima in orde is.

Met De Wolven nemen we afscheid van een aantal intrigerende rechercheurs in een verhaal waar ook ruimte is voor humor en sarcasme. Daniel Cole heeft een waardig slot geschreven, die je ergens ook wel aan het denken zet.

Daniel Cole schreef met De Wolven het laatste deel van de Ragdoll trilogie. Alle drie de boeken zijn gepubliceerd bij uitgever Luitingh Sijthoff en zowel in papieren variant als ebook verkrijgbaar.