Recensie: De theewinkel vol geluk (Valerie Lane #1) – Manuela Inusa

Met een smaakvolle en kleurige boekomslag trekt De tweewinkel vol geluk gelijk de aandacht wanneer je het ziet liggen bij je lokale boekhandel. En wanneer thee, dromen en liefde gecombineerd worden in een verhaal, kan er bijna niets meer misgaan. Toch?

‘Vijf vriendinnen. Vijf winkeltjes. Een zoektocht naar liefde en geluk. Laurie is de trotse eigenaar van een gezellige theewinkel waar -smaken van over de hele wereld worden verkocht; van Chinese ginseng tot Indiase darjeeling. Van heinde en verre komen -mensen naar haar winkel om zich te laten verrassen door de heerlijke theesoorten. Maar zo succesvol als Lauries zaak is, zo onsuccesvol is ze in de liefde. Gelukkig laten haar vier beste vriendinnen dat niet zomaar op zich zitten!’

Wanneer je op zoek bent naar luchtige feelgood, waarbij je niet hoeft na te denken, is De theewinkel vol geluk een aanrader. Manuela Insula start dit boek namelijk met een terugblik op de reden waarom deze serie Valerie Lane heet en dit schept gelijk nieuwsgierigheid. Ook hoofdpersonage Laurie voelt toegankelijk aan. De manier waarop ze twijfelt over de liefde en haar zorgen over behaarde benen en een loslopende spataderen. Dit levert vele herkenbare situaties op waardoor je als lezer optimaal kunt meeleven. Ook straalt De theewinkel vol geluk veel positiviteit uit en wordt het verhaal door Manuela Inusa met veel humor gebracht. De manier waarop Laurie en haar vriendinnen zich inzetten voor het welzijn van een buurgenoot. En Laurie’s botsingen met haar ex levert toch best wat hilarische situaties op. Deze zijn zo geschreven, waardoor je het helemaal in levende lijve ziet gebeuren.

Laurie is duidelijk de hoofdpersonage van het eerste boek uit de zesdelige serie over Valerie Lane. Haar vier vriendinnen, die eveneens een bijzonder winkeltje bezitten, worden allemaal wel door Manuela Inusa geïntroduceerd, maar zijn in dit boek duidelijk bijpersonages. Hierdoor wordt het ook gelijk duidelijk hoe de rest van de boekenreeks zal worden opgebouwd. Het is hierbij jammer dat er op bepaalde zaken niet wat dieper wordt ingegaan. Bijvoorbeeld de manier waarop Laurie haar theewinkeltje heeft opgezet, haar liefdesverleden, hoe is de band met haar ouders zo gegroeid, welke heftige dingen heeft ze meegemaakt. Hierdoor blijft haar personage wat vlak en dit heeft een nadelig effect op de diepgang en de aanwezigheid van onverwachte wendingen in het verhaal. Wellicht worden dit soort zaken in de vervolgdelen verder uitgediept, doordat het natuurlijk een zesdelige serie betreft? Hopelijk wel, want het concept met vijf verschillende kleurrijke winkeltjes is geweldig bedacht waar zoveel uit te halen is.

Het boek De theewinkel vol geluk zitvol feelgood, herkenbaarheid en humor vormgegeven in een boeiend concept wat maakt dat het gemakkelijk wegleest. Wel mist het verhaal wat diepgang, waardoor er weinig ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling van de personages en de aanwezigheid van onverwachte plotwendingen. Maar omdat het boek een eerste deel is uit een serie, schept het nieuwsgierigheid hoe de verhaallijn en de persoonlijke ontwikkeling door Manuele Inusa in de vervolgdelen vormgegeven gaat worden.

Beoordeling: 6,5/10

De theewinkel vol geluk is geschreven door Manuela Inusa en betekent het begin van een zesdelige serie over een kleurrijk straatje met vijf bijzondere winkeltjes. De vervolgdelen zullen onder andere in 2022 gaan verschijnen. Alle delen verschijnen bij uitgever Boekerij en te verkrijgen via de lokale boekhandel.