Recensie: De machine plaag  (Ontdekking van de mens #2) – Frank van Dongen

Sommige boeken verdienen tijd en aandacht van zijn lezers en de Ontdekking van de mens trilogie van Frank van Dongen is daar zeker één van. Ook het tweede deel, De machine plaag bevat vele interessante details en een mogelijk huiverige toekomst voor de mensheid.

‘Genetisch gemanipuleerd wonderkind Jack Newman beseft dat de mensheid nog maar weinig tijd heeft en creëert een geestelijk versmolten vierling met een bijna onbegrensde denkkracht en creativiteit. Overheden en mega-corporaties zien deze AI als bedreiging en dwingen Jack te werken aan andere zaken dan hij zou willen. Jacks tweelingbroer Redmond, van wiens leven hij sporadisch een glimp opvangt, is gestrand in het duizend eilanden experiment. Op een verre wereld strijdt hij tegen de Feind, een vijandige beschaving die een invasie van de aarde aan het voorbereiden is. Een interstellaire ruimtevloot zou de mensheid nog kunnen redden maar de machtigen der aarde zijn meer geïnteresseerd in een a-sterfelijkheidsprogramma voor de elite. Wat kan Jack nog doen om de mensheid te redden?’

Auteur Frank van Dongen is evolutiebioloog en dit is duidelijk merkbaar in De machine plaag. Vooral in het begin van het boek, waarin de auteur de totstandkoming van de geestelijk versmolten vierling beschrijft, die door Jack Newman wordt bedacht. Juist de details die hierbij beschreven worden, maken iets wat heel erg als verre toekomst klinkt, heel bereikbaar. Wel haalt de vele details wat de vaart uit het verhaal, maar juist deze aspecten zijn nodig om op een later moment genadeloos in het verhaal meegesleurd te worden. Ook verderop in het verhaal laat Frank van Dongen duidelijk zien dat hij met kennis van zaken heeft nagedacht over een mogelijke toekomst voor de mensheid. Denk aan het begrip a-sterfelijkheid en het welbevinden van de aarde. Maar ook de onderlinge verhoudingen tussen de verschillende lagen van de bevolking, de gevolgen van volledig digitaal leven en een mogelijk contact tussen mens en buitenaards wezens. Juist ook actuele thematiek wordt moeiteloos in De machine plaag verwerkt. Want de klimaatproblematiek is iets waar nu dikwijls over gesproken wordt en welk mens kan tegenwoordig nog zonder mobiele telefonie.

Er gebeurt ontzettend veel in De machineplaag en vooral de wisselwerking tussen de broers Jack en Redmond brengen een hele interessante laag in het verhaal, Gaan deze tweelingbroers elkaar ooit nog in levende lijve ontmoeten. En waar je in de huidige literatuur een boek kunt hebben wat zich afspeelt in een universiteit of in een gevangenis, heeft De machine plaag dit allemaal. De lezer leert Jack kennen in verschillende omgevingen, waardoor hij steeds echter aanvoelt, ondanks zijn genetische manipulatie. En ook laat Frank van Dongen duidelijk de duistere keerzijde zien van genetische en intelligente voorsprong. Juist door een mens zo slim en perfect te maken, ontneem je hem of haar misschien wel de mogelijkheid om geluk te kennen. Dit roept boeiende levensvragen op en biedt ook weer een link naar de actualiteit, zoals het recente artikel over de momenteel slimste mens van de wereld. De machine plaag is een ontzettend gelaagd en intrigerend verhaal, wat behalve een flinke dosis (post-apocalyptische) sciencefiction, vele levensvragen, actualiteit, momenten van herkenning en vooral een heel bijzondere leeservaring biedt. Het einde van het boek laat duidelijk zien dat er nog een derde en laatste deel is: De Feind invasie.

Ook met De machine plaag maakt Frank van Dongen indruk. Naast het scheppen van de mogelijke toekomst voor de mensheid, is er ruimte voor een flink gelaagd verhaal met boeiende personages in een heel diverse leefomgeving. Een mustread voor de liefhebber van het genre, maar ook voor mensen die geïnteresseerd zijn in de toekomst van de mensheid.

Iceberg Books is de Nederlandse uitgever voor science-fiction boeken. Naast Frank van Dongen hebben ze inmiddels nieuwe auteurs gecontracteerd waaronder: Adrian Tschaikovsky, Matthew X. Dyer en Roderick Leeuwenhart. De trilogie over de Ontdekking van de mens is in fysieke variant en digitaal te bestellen bij de Nederlandstalige boekhandel.