Recensie: De gouden lepel – Jessa Maxwell

Wanneer je geniet van bakprogramma’s op televisie en een zwak hebt voor een scenery a la Downton Abbey dan kun je je hart ophalen met de debuutthriller van Jessa Maxwell. De gouden lepel laat de lezer toeschouwer zijn bij een bakwedstrijd op een adembenemend mooie locatie, waarbij de afloop weleens dodelijk zou kunnen zijn…

‘Alles lijkt normaal wanneer de productie van het tiende seizoen van de populaire bakwedstrijd Bake Week begint op het gotische landgoed van de presentator en oprichter van de show, de beroemde chef-kok Betsy Martin. De zes deelnemers staan te popelen om hun culinaire talenten in de loop van vijf dagen te bewijzen, terwijl Betsy vecht om controle over de show met haar nieuwe co-presentator, de onbezonnen en onvoorspelbare Archie Morris. Maar als de wedstrijd van start gaat, gaat het mis. Eerst is het slechts sabotage – suiker vervangen door zout, een brander op de hoogste stand – maar dan is er iemand dood en is plotseling iedereen een verdachte…’

Bakwedstrijden, op wat voor manier dan ook, de televisiegids staat er vol mee. En wie herkent nou niet de verslavende werkingen van de meest tot de verbeelding sprekende baksels en extreem competitieve element dat deze spelprogramma’s hebben. Nieuwkomer Jessa Maxwell weet deze elementen gemakkelijk te combineren tot een toegankelijke en originele thriller. Naast de spanning van het maken van vernieuwende taarten en koekjes, is het in De gouden lepel ook de vraag of je het spel uberhaupt kan winnen, wanneer ingredienten door een onbekende derde verwisseld of verpest worden. Combineer dit met haat, jaloezie en onzuivere intenties en je hebt een heerlijke spanningsopbouw waar niemand in eerste instantie is wie hij of zij lijkt. Hierbij is ook actuele thematiek zoals een scheve machtsverhouding en hiervan misbruik maken, sterk en subtiel in De gouden lepel verwerkt.

De vraag die je je bijna kan stellen, of er uberhaupt wel iemand is die met zuivere intenties aan het programma meedoet. Doordat tussen de hoofdstukken door van personage gewisseld wordt, beleeft de lezer het verhaal door de ogen van de verschillende personages. Dit levert een heel mooi beeld op van de intenties, maar ook van emoties die minder handig zijn tijdens deelname aan een wedstrijd. Daarnaast speelt er ook een element mee wat in de huidige televisiecultuur wel vaker wordt toegepast. Namelijk bepaalde gebeurtenissen of situaties saboteren om de televisieshow maar zo leuk en dramatisch mogelijk te maken. Hierover was bijvoorbeeld veel te doen met betrekking tot het programma B&B vol liefde. Maar hoever wil je hierin gaan? Boeken zoals de Hongerspelen laten zien dat competitieve realityshows in boeken zeer spanningsverhogend werken. Mix dit met een vleugje Heel Holland bakt en je hebt een gelaagde en spannende thriller dat een breed publiek zal aanspreken. Het einde van De gouden lepel benadrukt dit nog .

Concluderend is De gouden lepel een boeiende. thriller dat de lezer mee laat reizen in de hoofden van deelnemers van een bakwedstrijd en zijn presentatoren. Met twijfelachtige intenties en een sterke competitie zit de lezer van begin tot het einde op het puntje van de stoel.

Beoordeling: 8 ½ /10

Jessa Maxwell is schrijver en illustrator voor diverse Amerikaanse kranten. De gouden lepel betekent haar debuut en is gepubliceerd door uitgeverij Luitingh Sijthoff. Het boek is te verkrijgen bij de betere Nederlandstalige boekhandels.