Recensie: Brug der zielen (Cassidy Blake #3) – V.E. Schwab

New Orleans is dus wel DE stad om naartoe te gaan als het om geesten en spookverhalen gaat. Door de vele begraafplaatsen, de rol van voodoo en de juist uitbundige begrafenissen speelt deze stad juist tot de verbeelding. Dit maakt New Orleans uiterst geschikt als setting in het derde boek over Cassidy Blake van V.E. Schwab: Brug der zielen.

Waar geesten zijn, is Cassidy Blake…
Tenzij het andersom is?

Cass heeft eindelijk het idee dat ze het spokenjagen onder de knie heeft. Zij en haar spookachtige beste vriend Jacob hebben twee steden vol geesten overleefd tijdens de tv-serierondreis van haar ouders.

Maar niets kan Cass voorbereiden op New Orleans, waar alles wat spookt onder de blote hemel gebeurt. In een stad vol avontuurlijke tochten en tombes, lawaaierige muziek en allerlei soorten magie zou Cass kunnen verdwalen tussen alle kleurrijke maar akelige lokale legendes. En de stad heeft nog een grote verrassing in petto, een vijand die Cass nooit verwachtte: een dienaar van de Dood zelve.’

Brug der zielen is misschien wel het meest duistere deel van de trilogie. Logischerwijs borduurt het verhaal voort op de vorige twee delen van de serie. Cassidy leert steeds beter haar eigen plek kennen in de beide werelden en haar spookachtige vriend lijkt in kracht toe te nemen. Na twee steden overleefd te hebben met elk hun eigen gevaren, blijkt New Orleans wel een vak apart. Cassidy krijgt daar te maken met hele nieuwe vormen van magie, legendes en afschuwelijke gebeurtenissen waar geesten het slachtoffer van zijn geworden. In Brug der zielen grijpt V.E. Schwab duidelijk terug naar het eerste deel en waarom Cassidy Blake is zoals ze is.

Maar juist dat gegeven brengt haar in Brug der zielen juist ook in gevaar en ze zal offers moeten brengen om hier heelhuids doorheen te komen. En de griezelige elementen die hiervoor gebruikt worden maken het boek griezeliger dan de voorgaande delen. Nu nog meer is het verhaal gericht op de dunne scheidslijn tussen leven en dood. Als je een ongeluk hebt overleefd ben je dan een overlever of had je eigenlijk niet aan je eigen lot mogen ontsnappen. V.E. Schwab volgt hierin niet de gebruikelijke weg en dat maakt dat Brug der zielen een verfrissend derde deel is in de serie. Bouwt voort op de voorgaande boeken maar kopieert zeer zeker niet zijn zetten.

Brug der zielen is een griezelige leeservaring voor jong en oud. Het boek is een aanrader om in de donkere nacht onder een deken te lezen!

V.E. Schwab is auteur van een diverse hoeveelheid boeken waarbij ze het experimenteren met verschillende genres niet schuwt. Haar boeken verschijnen bij uitgever Meulenhoff Boekerij.