Recensie: Bij het licht van de maan (De tuinen van Devon #1) – Santa Montefiore

Met Bij het licht van de maan slaat Sante Montefiore een iets anders schrijverspad in. Op het moment dat ze namelijk het boek Onder de Italiaanse zon schreef, genoot ze zo van het personage Flappy Scott-Booth, dat ze het geweldig zou vinden haar een eigen boek te geven. Het resultaat ligt hier voor ons met als titel Bij het licht van de maan:

‘In een dorpje aan de zuidkust van Engeland staat Darnley Manor, een schitterend landhuis met uitgestrekte tuinen – en bijbehorende tuinmannen. Flappy Scott-Booth is de trotse bewoonster van het huis, samen met haar man Kenneth, een succesvolle zakenman die in zijn jonge jaren fortuin maakte met een fastfoodketen en die nu al zijn tijd spendeert op zijn eigen golfbaan. Ondanks haar zestig jaar ziet -Flappy er nog stralend uit; haar leven lijkt een perfecte droom.

Als een echtpaar dat overduidelijk nóg rijker is dan zij een paar kilometer verderop een nóg groter en chiquer huis betrekt, voelt de competitieve Flappy zich uitgedaagd om de nieuwkomers te laten zien wie het belangrijkst is in het dorp. Wat ze niet verwacht is dat ze, terwijl ze indruk probeert te maken op deze Charles en Hedda, tot over haar oren verliefd wordt op Charles. Een heerlijk, lang vergeten gevoel, maar ineens is ze niet meer altijd in control – en ook in haar omgeving blijft dat niet onopgemerkt. Is ze bereid om alles op het spel te zetten waarvoor ze al die jaren zo hard heeft gewerkt?’

Wanneer je een gebruikelijk Santa Montefiore verhaal verwacht, zul je met Bij het licht van de maan bedrogen uitkomen. Het boek is namelijk een stuk dunner dan we van Santa Montefiore gewend zijn en kan hierdoor beter gezien worden als een novelle. Daarbij richt de feelgood auteur zich humor en satire en geeft ze in haar eindwoord ook aan dat het haar bedoeling was om een komedie te schrijven. De manier waarop hoofdpersonage Flappy wordt neergezet doet daardoor denken aan Hyacinth uit de bekende Britse serie Keeping up appearances. Flappy doet er werkelijk alles aan om ‘de schone schijn’ op te houden en leert hier bijvoorbeeld zelfs Franse en Italiaanse frases uit haar hoofd, zodat mensen denken dat ze veel talen kan spreken. Dit levert hilarische en lachwekkende situaties op, waarbij Flappy soms door het oog van de naald kruipt.

Vooral het tweede deel van Bij het licht van de maan is interessant doordat Flappy door invloeden van buiten de teugels wat laat vieren. De vragen die deze situatie oproept laten je extra nadenken: is het nu werkelijk zo belangrijk om alles onder controle te houden? Wordt je daar zelf echt daadwerkelijk zoveel beter van? De schrijfstijl van Sante Montefiore is prettig en fijn leesbaar zoals we dit van haar kennen. In Bij het licht van de maan laat ze zien dat het meer om de ontwikkeling van de personages gaat, dan om de loop van het verhaal, omdat het laatste wel in de lijn der verwachting ligt. De toon van het boek is ook luchtiger van aard en Santa Montefiore gaat minder de diepte in met dit verhaal, door bijvoorbeeld in het hier en nu te blijven en zich vooral te richten op een al bekend personage. Wel introduceert ze in Bij het licht van de maan verschillende nieuwe personages die interessant zijn, zoals Penelope, de personal assistent. Doordat het slot van het boek insinueert dat er meer delen gaan komen, schept dit nieuwsgierigheid naar de verdere persoonlijke ontwikkeling van deze personages.

Bij het licht van de maan is niet een gebruikelijk boek van Santa Montefiore, maar richt zich vooral op een geschreven komedie/satire van een personage die al bekend is bij haar lezers. Juist de humor en de luchtigheid van dit boek is heerlijk om tussendoor te lezen in de huidige tijd waarin we leven.

Santa Montefiore heeft vele titels op haar naam staan, die verschenen bij uitgeverij Meulenhoff Boekerij. Bij het licht van de maan is het eerste deel van de serie De tuinen van Devon waarin Flappy Scoth Booth de hoofdrol speelt. Het boek is te verkrijgen bij de betere boekhandel en webwinkel.