Recensie: Begin Again (Again #1) – Mona Kasten

In Duitsland bestaat de Again serie van Mona Kasten inmiddels al uit vijf boeken. De serie combineert een flinke dosis liefde en feelgood met traumaverwerkingen en het vinden van je zelf. ‘Iedereen verdient een wereld vol mogelijkheden’ geeft Mona Kasten op haar blog en website al aan. Dit gevoel dat ze wil uitdragen is duidelijk terug te vinden in Begin Again, waarbij twee jonge mensen met een heftig verleden hun weg proberen te zoeken en elkaar uiteindelijk vinden.

‘Hij bepaalt de regels. Zij breekt ze allemaal.

Nieuwe naam, nieuw kapsel, nieuwe stad. Haar toelating tot Woodshill University is voor Allie Harper de perfecte manier om opnieuw te beginnen. Het enige wat nog ontbreekt is een plek om te wonen. Na een moeizame kamerjacht trekt ze in bij bad boy Kaden White. Hij mag dan erg sexy zijn, met zijn tatoeages en nonchalante houding, hij is ook een arrogante eikel.

Kaden stelt gelijk huisregels op: niet praten over vrouwenproblemen, absolute stilte als hij iemand mee naar huis neemt en fysiek contact is uitgesloten. Eerst vindt Allie dit makkelijk zat, maar de twee groeien geleidelijk dichter naar elkaar toe – en uiteindelijk weet Allie niet langer of ze zich aan Kadens regels kan houden.’

Leuk detail is dat Mona Kasten haar eigen liefhebberijen heeft verwerkt in één van de belangrijkste hoofdpersonages van het boek, Allie. Net als de auteur houdt Allie namelijk van koffie, chocola en lange wandelingen. Het verhaal beleeft de lezer door de ogen van Allie. Zij is een interessant en toegankelijk personage, waardoor je gemakkelijk in haar verhaal meegetrokken wordt. Je merkt in haar reacties op situaties binnen Begin Again, dat Allie een heftig verleden heeft. Zo barst ze bijvoorbeeld in tranen, wanneer Kaden voor haar een pizza haalt. Juist deze situaties zijn heel krachtig beschreven door Mona Kasten, doordat ze in Begin Again een verhaal verteld zonder gelijk specifiek op Allie’s verleden in te gaan. Hierdoor blijft de vaart in het verhaal en krijg je als lezer al heel duidelijk een gevoel bij Allie’s personage. Ditzelfde geldt voor Kaden, die worstelt met zijn eigen problemen. Hij blijkt in de loop van het boek veel meer verschillende kanten te hebben, dan in eerste instantie vermoed wordt.

Vanaf het begin van Begin Again weet je als lezer wel dat er iets zal ontstaan tussen Kaden en Allie. Maar juist de weg er naartoe is heel mooi beschreven. Vooral de dialogen tussen Allie en Kaden, maar ook tussen Allie en haar vrienden zijn heel beeldend en spits geschreven. Hierdoor moet je als lezer regelmatig glimlachen, wanneer je aan het lezen bent. Daarbij worden ook actuele thema’s aangestipt, zoals de complexe relaties met ouders en gevoelige onderwerpen zoals verklachting en misbruik. Begin Again krijgt hierbij een #metoo vibe, doordat niet alleen de heftigheid van de gebeurtenis, maar vooral ook het in de doofpot stoppen ervan een grote rol speelt. Omdat het juist machtige figuren betreft. Met het einde van Begin Again wordt het verhaal rondom Allie en Kaden bevredigend afgesloten. Dit is logisch gezien de volgende delen in de serie in zal zoomen op de andere personages. Wel zullen zowel Kaden als Allie in deze verhalen nog wel een (bij) rol spelen.

Zo omschrijft Allie de psychische situatie van Kaden…

Begin Again is een heerlijke en overtuigende start van een nieuwe feelgood New Adult serie. Mona Kasten neemt duidelijk de tijd om haar personages te introduceren en unieke karakteristieken te geven, waardoor je als lezer al snel om ze gaat geven. Ondanks de wat zware thema’s, zit er duidelijk humor in het boek verwerkt door middel van bijvoorbeeld spitse dialogen tussen de verschillende personages.

Mona Kasten is een Duitse auteur, die al diverse titels op haar naam heeft staan. Van de Begin serie zijn hier inmiddels vijf boeken verschenen. Uitgever Boekerij is verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling en inmiddels zijn Begin Again en Trust Again verschenen. In oktober verschijnt het derde deel, getiteld Feel Again. Vooruitblikkend op de vervolgdelen, staat in elk deel een ander personage centraal, die in de eerdere delen meer een bijrol heeft. Voor Trust Again is dit Dawn en voor Feel Again richt Mona Kasten zich op personage Sawyer.