Recensie: Agneta’s erfenis (De vrouwen van de Leeuwenhof #1) – Corina Bomann

In donkere tijden als deze, heeft een mens dikke boeken nodig om zich in te verliezen. Wanneer je De zeven zussen serie verslonden hebt en op zoek ben naar iets nieuws, is de serie van Corina Bomann over de vrouwen van de Leeuwenhof, waarvan Agneta’s erfenis het eerste deel is, precies wat je zoekt. Zowat 600 pagina’s, sterke vrouwen die weten wat ze willen en het sluiten van compromissen tussen hart en verstand, verpakt in de prettige en vlotte schrijfstijl van Corina Bomann.

‘Het is 1913 en Agneta heeft afstand genomen van haar machtige familie om een vrij leven te leiden als student aan de kunstacademie in Stockholm – met de charmante Michael aan haar zijde. Dan ontvangt ze een telegram waardoor haar leven op zijn kop wordt gezet: ze wordt gesommeerd terug te keren naar landgoed de Leeuwenhof om daar de stoeterij van haar familie te gaan beheren. Daarmee worden haar een adellijke titel en een leven vol luxe op een presenteerblaadje aangeboden, maar was dat niet juist het leven waaraan ze wilde ontsnappen? Kiest Agneta ervoor de familietraditie in stand te houden en haar adellijke plichten op zich te nemen, of wint haar verlangen naar vrijheid en echte liefde?’

Alhoewel Agneta’s erfenis zich meer dan 100 jaar geleden afspeelt, voelt de wereld door de toegankelijke en prettige schrijfstijl van Corina Bomann heel toegankelijk aan. Daarbij portretteert Agneta zich als een moderne en vooruitstrevende vrouw, die haar eigen pad volgt en weet wat ze wil. Dit zal de meeste vrouwen van nu ook zeker herkennen, al leven we nu in een heel ander soort wereld dan die van Agneta. Maar nog steeds worden vrouwen in sommige posities binnen bepaalde beroepen met de nek aangekeken, of verdienen ze daadwerkelijk minder salaris dan de man in een zelfde positie. En juist dit maakt een boek als Agneta’s erfenis juist zo actueel ondanks dat het zich afspeelt in het begin van de twintigste eeuw. Agneta maakt in het boek ook een duidelijk persoonlijke ontwikkeling door, waarbij ze haar persoonlijke waarde en normen ergens weet te verenigen met de tijd waarin ze leeft en wat er van haar verwacht wordt. Aan het eind van Agneta’s erfenis herken je Agneta nog wel qua persoon, maar merk je ook duidelijk dat ze volwassener is geworden.

Naast de vergelijking met de zeven zussen serie heeft de serie over De vrouwen van de Leeuwenhof duidelijk ook iets weg van Downton Abbey. Dit heeft als voornaamste reden dat het boek draait om een landhuis, dat belangrijke relaties onderhoudt met belangrijke personages, zoals het kroonprinselijk paar. Daarnaast spelen belangrijke gebeurtenissen rondom de bedienden ook een belangrijke rol in Agneta’s erfenis, een detail waar Downtown Abbey om beroemd is. Ook Agneta draagt haar kamermeisjes een warm gevoel toe en dit opent de mogelijkheid tot het aangaan van bijzondere vriendschappen. Er vinden in Agneta’s erfenis ook een aantal onverwachte gebeurtenissen plaats, waar Agneta wordt gedwongen in dit gevoel te handelen. Ook bevat het boek zelfs een soort van spanning, omdat er een soort misdaad in opgelost moet worden. En juist deze combinatie van verschillende elementen en een mix van verleden en actualiteit maakt deze serie uit de pen van Corina Bomann juist zulk fijn leesvoer. En de titel van het tweede deel geeft al een hint over welk personage een belangrijke rol gaat spelen in dit desbetreffende boek.

Agneta’s erfenis is een fijn en veelbelovende eerste deel van een nieuwe historische serie met sterke vrouwen in de hoofdrol. Het boek geeft een intrigerende kijk op de positie van de vrouw aan het begin van de twintigste eeuw zonder ergens als een geschiedenisles over te komen.

Agneta’s erfenis verscheen net als vervolg Mathilda’s geheim bij uitgeverij Boekerij in een vuistdikke paperback. Auteur Corina Bomann heeft naast deze boeken diverse romans op haar naam staan. Deze Duitse dame pendelt van de grote stad naar het platteland om daar in alle rust haar boeken te schrijven.