Recensie: Wildernis – Jane Harper

Wie heeft ze niet; collega’s die je liever ziet gaan dan komen. Jaloezie, haat en nijd op de werkvloer. Zelfs door mensen die familie van elkaar zijn. De sociale dynamiek op de werkvloer is iets unieks. De meeste tijd in je leven besteedt je namelijk wel samen met je collega’s. En als je met deze mensen niet goed op kunt schieten, wordt dit nog een hele klus. Helemaal wanneer je samen met ze op avontuurlijk teamuitje gaat, zoals in Wildernis.

‘Is Alice hier? Heeft ze het gehaald? Is ze veilig? In de chaos, in het donker was het onmogelijk om te zeggen wie van de vier vrouwen dit riep. Later, toen alles erger werd, zou ieder van hen beweren dat zij het was geweest…’
Met enige tegenzin beginnen vijf vrouwen aan een zware, regenachtige trektocht. Slechts vier van hen bereiken de eindstreep. De tocht door het ruige achterland van Australië was bedoeld om de vijf collega’s uit hun kantoorbubbel te halen en zo meer kracht en teamgevoel te creëren.
Aaron Falk, agent bij de federale politie, is extra geïnteresseerd in de vermiste vrouw, Alice Russel. Ze is de klokkenluider in Falks onderzoek – en wist bepaalde geheimen. Over de firma waar ze werkte en over haar collega’s.
In plaats van over een trektocht met een hechte samenwerking als resultaat, krijgt Falk verhalen te horen over een tocht vol beschuldigingen, agressie en afbrokkelend vertrouwen. En hoe dieper hij in de verdwijningszaak duikt, hoe groter de gevaren lijken te worden…

De teambuildingsopdracht in de wildernis levert een interessant spanningsveld op. Je merkt vanaf het begin dat mensen geheimen voor elkaar hebben en elkaar eigenlijk niet aardig vinden. Ook is er sprake van machtsverschil, dat zelfs buiten werktijd nog invloed heeft op de verschillende relaties. Dit levert eigenlijk al gelijk problemen en discussies op. Wanneer je dit leest, kun je niet anders dan verwachten, dat dit helemaal misgaat. Een extra dimensie levert de contacten tussen Alice Russel en agent Aaron Falk op. Alice stond namelijk op het punt om bepaalde geheimen van het bedrijf te verklappen. Het verhaal wisselt zich af tussen het verhaal van de vijf vrouwen in de Wildernis en de zoektocht naar Alice door Aaron Falk. Zo kom je pas op het einde van het boek te weten wat er werkelijk met Alice gebeurd is. Ook wordt er op diverse plekken van het boek, door het schetsen van situaties, gehint op dat Alice vermoord zou kunnen zijn. Maar is dit wel de waarheid?

Het boek richt zich vooral op de dynamiek tussen de verschillende personages en de grote vraag Wat is er nu gebeurd met Alice? Wel had Jane Harper in Wildernis iets meer aandacht kunnen besteden aan de belangrijke andere personages, zoals de dochters van Alice en Lauren. Ze spelen toch een belangrijke rol in de loop van de gebeurtenissen en als lezer wil je graag weten waarom één van de dochters zo ziek is. Mogelijk had meer informatie hierover het verhaal meer drie dimensionaler had gemaakt. Je weet dan beter hoe de personen zijn zoals ze zijn en hoe ze verstrikt zijn geraakt in bepaalde gebeurtenissen. Wel steekt het verhaal net als zijn voorganger De Droogte goed in elkaar en is ondanks dat het het tweede boek is met agent Aaron Falk, zelfstandig te lezen. Alhoewel de Wildernis een kwalitatief goede thriller is, met een interessant onderwerp, voelde De Droogte qua verhaal net wat origineler aan.

Jane Harper werkte ruim dertien jaar als journalist en won met haar debuut De Droogte de Victorian Premier’s Unpublished Manuscript Award 2015 en de filmrechten zijn verkocht aan Reese Witherspoon. Wildernis is het tweede boek met Aaron Falk in één van de hoofdrollen, maar is zelfstandig te lezen. Beide boeken zijn in Nederland uitgegeven door A.W. Bruna Uitgevers.