Recensie: Schaduw van de vos – Julie Kagawa

Met De ijzeren raaf die op het punt van verschijnen staat, is het natuurlijk een goed idee om de eerdere delen van de Iron Fey te herlezen. Maar daarnaast kun je ook aandacht besteden aan de andere series die Julie Kagawa geschreven heeft. Een van de bijzonderste is dan wel de Schaduw van de vos, die uit elkaar barst van Japanse folklore. Demonen, gedaanteverwisselaars en andersoortig magie, het is er allemaal, verpakt in een mooi rood jasje.

‘Eens in de duizend jaar krijgt iemand de kans de grote Kamidraak aan te roepen en een wens doen. Maar dat kan alleen als je in het bezit bent van een geheimzinnige eeuwenoude perkamentrol. De nieuwe tijd is bijna daar, en boze krachten zijn eropuit om de rol in handen te krijgen… Yumeko is een meisje met een gevaarlijk geheim. Ze is een shapeshifter, iemand die van gedaante kan verwisselen, iets wat niemand mag weten. In de tempel waar ze is opgegroeid, is ze veilig, tot de tempel op een dag in brand wordt gestoken en alle bewoners in de vlammen omkomen. Behalve Yumeko. Zij kan nog net op tijd ontsnappen, mét de grootste schat van de tempel: een stuk van de eeuwenoude perkamentrol. Yumeko weet nu wat haar te doen staat. Tegen iedere prijs moet ze de rol in veiligheid brengen, zelfs als ze daarvoor haar leven op het spel moet zetten.’

In de eerste pagina’s van Schaduw van de vos maakt de lezer kennis met de dappere Suki, maar niet voor lang. Pas aan het eind van het boek zal bekend worden waarom dit personage juist zo belangrijk is. Eén van de belangrijkste personages is wel de sympathieke en eigenwijze Yumeko. Zij is een shapeshifter, maar krijgt daarnaast ongewild ook een heel belangrijke taak van haar leermeester. Dit maakt dat zij een belangrijke persoonlijke ontwikkeling doormaakt. Yumeko moet namelijk in korte tijd volwassen worden en naast vindingrijkheid ook leren op haar weg mensen enigszins leren te vertrouwen. Ze moet hierdoor gevaarlijke keuzes maken en dit maakt dat Schaduw van de vos constant een onderhuidse spanning kent. Wat hieraan bijdraagt is Yumeko’s kameraden tegen wil en dank, waarvan één een demon onder de duim houdt en de ander in flink wat geheimzinnigheid gehuld is. Onderweg komen er vele obstakels op hun pad in de vorm van monsters en gevaarlijke tegenstanders. Deze ontwikkelingen in het plot maakt dat je alleen maar door wilt lezen.

De details en de wereld waarin het verhaal van de Schaduw van de vos zich afspeelt, is geweldig. Je merkt hierin duidelijk dat Julie Kagawa haar schrijfstijl verder ontwikkeld en je als lezer elke keer verrast wordt door de nieuwe elementen die ze bedenkt. Een mooi voorbeeld zijn bijvoorbeeld de shapeshifters, waarvan Yumeko er eentje is. Ze is half vos en hierbij gaan ook magische kwaliteiten gepaard die door haar omgeving nog weleens onderschat worden. Ook de magische andere wezens worden door Julie Kagawa beeldend omschreven, zodat de lezer deze zowat voor zich ziet. Al deze elementen hebben een fijne Japanse vibe, zodat je je gevoelsmatig echt in een geheel andere wereld dan de Westerse zit. Ondanks al deze details blijft het verhaal in Schaduw van de vos heel toegankelijk door de duidelijke herkenbare menselijke gevoelens van de hoofdpersonages. De magische elementen worden hierin dermate verweven, dat het hele verhaal heel geloofwaardig overkomt. De door Kagawa beschreven wereld gaat gepaard met diverse termen, waarvoor er een handige woordenlijst in het boek toegevoegd is. Het einde van Schaduw van de vos is een intrigerende. Aan de ene kant worden vragen beantwoord en vinden bepaalde personages eindelijk rust. Aan de andere kant betreft het ook duidelijk een open slot, wat de lezer vooral aanmoedigt om het volgende deel Ziel van het zwaard aan te schaffen.

Schaduw van de vos is een magisch en unieke leeservaring, die Julie Kagawa duidelijk op haar best laat zien. Alhoewel haar schrijfwerk in hetzelfde genre zit, weet ze iedere keer een geheel nieuwe bijzondere wereld vol magische wezens te scheppen.

Schaduw van de vos is het eerste deel van een trilogie, waarvan Ziel van het zwaard en Nacht van de draak de vervolgdelen zijn. Alle drie de delen zijn verschenen in een kleurrijke paperback bij uitgeverij HarperCollins Holland.